Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Kristendomskundskab i S klasserne vol 1

Hvordan griber man undervisningen i kristne begreber an, når man har en klasse fuld af børn, der kan have det svært ved at forstå ting, der ikke er konkrete?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

S-klasserne skal have en undervisning, der er tilpasset deres særlig behov og som samtidigt følger de kompetencemål, der er i folkeskolen. 3.-4. S er en flok skønne unger med generelle indlæringsvanskeligheder. 

Samarbejde med sognemedhjælperen

Vores lokale kirke er en god samarbejdspartner, så religionslæreren tog kontakt med sognemehjælperen og spurgte, om børnene måtte komme på besøg i kirken. Det måtte de i hvert fald og ikke nok med det. De blev tilbudt et forløb med ti besøg over tre måneder, hvor lærer og sognehjælper sammen underviste i kirkerum, bibelske fortællinger, salmer mm med hjælp af konkrete ting, eleverne skulle skabe.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Kassen

Eleverne startede alle med en skotøjskasse. Den skulle dekoreres og fyldes med de ting, der blev lavet i forløbet. På det første besøg skulle kirkerummet opleves. Eleverne fik lov at stå ved alteret og på skriftestolen. De fik også lov at spille på orglet. Samtidig hermed fik de fortællingen om, hvad de forskellige ting var, og til sidst skulle de vælge et sted, de ville fotograferes. Tilbage på skolen blev billederne printet ud og sat på låget af kassen.

Skabelsen

Ved det næste besøg var skabelsen på programmet. Først skulle begrebet at skabe diskuteres. Hvad vil det sige at skabe noget? Hvad er en skaber? Sognehjælperen fortalte skabelsesberetningen. Herefter kom 1. vers af "Op al den ting på banen". Eleverne sang verset, og læreren fortalte om salmer og sange. 1. vers blev klippet ud og klistret på den invendige side af låget af kassen. 

At skabe noget selv

Til sidst skulle eleverne have støbt deres egen hånd. De var meget optaget af at skulle side stille med gaze på hånden. Imens talte de igen om det at skabe noget. At de selv skabte en hånd nu, og at hænder kan bruges til at skabe med. 

Den efterfølgende gang kom den færdigstøbte hånd i kassen efter en lille snak om, hvad det var skabelsen gik ud på.