Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Hvem vil sponsorere sprogene?

Vi har hørt det før; “Ingeniører, der taler tysk, er i høj kurs i de danske erhvervsvirksomheder” og “der er brug for unge med sproglige kompetencer”.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tænk også i sproglig retning

De sidste mange år har tilhørt naturfagene. Og sprogfagene ser lidt misundeligt til. Naturfagene er blevet talt op af politikerne, har fået obligatorisk prøve og virksomhederne sponsorerer gerne mere eller mindre brugbare projekter. Og det er ikke nødvendigvis dårligt. Det har ihvertfald gjort naturfagene interessante og spiselige for eleverne. Der er både brug for unge med sproglige og unge med naturvidenskabelige kompetencer, så måske skal vi ikke se de to fag som hinandens modsætninger. Eller rettere; måske vil de virksomheder, der gerne sponsorerer naturfagene også tænke i sproglig retning? Eller også skal den del af erhvervslivet, der sukker efter sproglige kompetencer, udover engelsk, komme ud af busken og kaste lidt penge og glans i den sproglige retning? 

Midler til sprog

Os sproglærere kan søge midler - bl.a. via NCFF. Og det er godt. Indimellem giver kommunerne også gerne tilskud til sproglige tiltag. Og det er også godt. Jeg har selv benyttet mig af kommunens velvilje af flere omgange. Det som jeg godt kunne ønske mig var virksomheder som de, der støtter naturfagene også havde en interesse i at støtte sprogene. For sprogene kunne sponsorater meget vel være noget af vejen til fordums storhed. Altså vel at mærke sponsorater, der lader lærere være med til at definere, hvad pengene skal bruges til. F.eks. sprogmiljøer på skolen (inventar og løsøre), gæstelærere (indfødte), en sproglig “Big Bang”- konference, en rejse/udflugt, et praktikophold (på en anden uddannelsesinstitution eller i en virksomhed), vikardækning..... Alt det, vi ikke har penge til. Virksomhederne skal være med til at vise, hvad sproglige kompetencer kan bruges til, så de også får ”ingeniører, der taler tysk”. Til de, der gerne vil sponsorere sprogfagene; spørg lærerne. Vi kan godt bruge pengene fornuftigt og i det rette tempo. Vi kan og vil give eleverne smag for sprog. Og vi er fulde af gode idéer..