Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Årsskifte
For mig (og måske også for mange andre lærere) gøres der nok mere status over (skole)året og egen lærergerning i sommerferien.
Selvom det ikke er et nyt skoleår men "bare" et nyt år, der er lige om hjørnet, har jeg alligevel lyst til at nævne nogle få ting fra det gamle (halve) skoleår som jeg helst ikke vil have med ind i det nye (halve) skoleår og nogle få ting fra det gamle selvsamme,som jeg gerne vil have med.
Helst ikke flere afbrydelser! Min undervisning har været afbrudt utrolig mange gange siden august. Det har især været afbrydelser i form af kommunale tiltag, der ikke har været til at komme udenom. Disse tiltag har været mere eller mindre heldige og har været med til, at eleverne og jeg har savnet kontinuitet og flow i undervisningen og ikke har kunnet følge den årsplan, som jeg er blevet bedt om at lave så eleverne ved, hvad de skal lære og hvorfor.
Helst ikke flere underlige idéer om, at det er svært at lære andre sprog end engelsk. Det skal der hele tiden arbejdes på.
Og helst heller ikke mere blind tillid til, at teknologi kun er godt og mere motiverende for eleverne.
Det jeg gerne vil have med ind i det nye år er mine elevers glæde ved fællesskabet i skolen. Og elevernes tolerance overfor mine idéer og tyske vitser, deres åbenhed overfor nyt.
Jeg vil også gerne have den tillid med, som elevernes forældre viser mig. En tillid til at deres børn trives og lærer på ikke altid helt rimelige vilkår.
Og så ønsker jeg at tage dannelsen med. Den dannelse, der forhåbentlig altid er der og som ikke kan måles og vejes, men mærkes.
Guten Rutsch - bonne année - godt nytår