Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Bjørnens veje

En konkurrence som en del af det dansk/tyske venskab, der fejres i år, kan gå flere veje. Jeg meldte mine elever til Goethe-Instituttets Buddy-Bär elevkonkurrence og det samme gjorde en kollega.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad gik konkurrencen ud på? 

Vi modtog en ca. 20 cm stor gipsfigur fra Goethe-Instituttet, som eleverne kunne udsmykke som de ville under mottoet "Dansk-tysk venskab – hvad betyder det for os?". Vi skulle dokumentere den kreative proces og fotografere/filme resultatet. Der fulgte forskellige inspirationsmaterialer med om bl.a.; venskab, tyskere og danskere og venskabsåret. Konkurrencen er lige udløbet og vi venter spændt på om der er en præmie til os.

Et tværfagligt forløb

Som det nogen gange er tilfældet, så sker der ikke altid lige det man havde planlagt - og det er også fint. Jeg gik optimistisk til planlægningen af forløbet med vores Buddy-Bär, fortalte eleverne (6. klasse) om Buddy-Bären rundt om i verden, dens symbol på kunst og kultur, venskab og forståelse. Alt det gik fint og vi lavede skitser til bjørnen på papir, fandt tyske og danske ord til at beskrive venskab, kærlighed og historie. Da vi kom til udsmykningen af bjørnen, synes eleverne alligevel, at bjørnen var for lille til at dele og de ville gerne lave en selv. 23 elever med idéer og én lille bjørn - der måtte gøres noget. Vi allierede os med håndværk og design læreren, der heldigvis var frisk på at forsøge med at støbe nogle kopier i gips, beton og ler. Så udover venskabsårs-delen fik vi også materialer, farver, teknikker, forsøg, fejl og teknikker ind i forløbet (på tysk selvfølgelig). Bjørnen stak af i en lidt anden retning end jeg havde forestillet mig. Men det gør ikke noget, for vi blev færdige og nåede at være med i konkurrencen. Og et tværfagligt forløb kom næsten helt af sig selv.

Bjørnen lever videre

En tysklærer-kollega på Østervangsskolen i Roskilde og jeg havde ikke talt sammen inden konkurrencens udløb. Men det gjorde vi efter og vi havde fået to ret forskellige forløb ud af det. På Østervangsskolen havde læreren planlagt at bjørnen skulle “leve” videre efter konkurrencen. Hendes klasse (5. klasse) havde sat hver deres papir-Buddy-Bär på en pind. Bjørnen bliver så hovedperson i et Storyline-forløb, hvor den skal opleve forskellige ting, beskrives og fortælles om. Den får et hus (wohnen), den skal i skole (Schule), den holder fødselsdag (Familie) osv. Der bliver taget billeder og filmet og i slutningen af året kan filmen og billederne blive præsenteret for alle elever og forældre. Så bjørnene i Roskilde får et langt og godt liv - og både tyske og danske venner.