Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Der er penge i sprogene
Når man kan noget sprog så kan man også noget kultur, og det er vigtigt, når man vil sælge sine varer eller have et velbetalt job.
Automekanikeren
For en del år siden havde jeg en elev, der gerne ville være automekaniker. Han havde gode evner i skolen, men ville egentlig hellere have et arbejde og han mente da slet ikke, at det var nødvendigt at lære andet end engelsk. Alligevel arbejdede han sig gennem mine tysktimer uden den store entusiasme og endte med en hæderlig afgangsprøve. Senere stødte jeg på ham, da jeg skulle have service på min (tyske) bil og han fortalte mig, at han havde fået jobbet på værkstedet netop fordi han havde haft tysk og var villig til at læse op på sproget. Han kom foran i køen af de mange håbefulde mekanikere in spe fordi han kunne det tysk, der skulle til for at være på et værksted med mange tyske bilmærker. Jeg var lige ved at sige til ham; “Hvad sagde jeg”, men jeg nøjedes med at glæde mig over “min” og hans tyske succes.
Juletræsproducenten
En sønderjysk juletræsproducent fortalte for nogle år siden om sin merindtjening på at sælge juletræer til tyskere, blot fordi han kunne tale tysk. I et indslag på lokalkanalen TVSyd berettede han om en ekstra indtjening på et vognlæs pyntegrønt til Flensburg på 25.000 kr - og det blot fordi han var i stand til at handle direkte med de tyske aftagere.” Mellemmanden “ blev skåret væk og når man vil sælge i Tyskland så er det en gevinst at kunne sproget. Det skaber tillid, sikkerhed og tryghed = salg.
En god forretning
Virksomheder kan miste ordrer, hvis ikke medarbejdere har sprogkundskaberne. Tyskere kan godt noget engelsk, men de kan især godt lide at vi kan deres sprog og kultur og tyskere er ikke kede af, at vi laver lidt grammatiske fejl. Det samme gælder for andre af vores handelspartnere. Der er en tryghed og glæde ved at skulle købe af andre på sit eget sprog. Er der noget, der hedder “Sprogøkonomi”? Altså kunne det ikke være en idé, politisk, at se på de økonomiske effekter af at investere i gode sprogkompetencer og dermed gøre debatten om sprogpolitik bredere - lidt ligesom sundheds-og klimadebatter er - på højt politisk niveau. Sprog er dannelse, kultur - ja, men også en god forretning.