Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Det der med grammatikken

Sig "grammatik" til eleverne (eller vis dem Houken og Stensbjerre's "Elementære tyske Stiløvelser"!) og de fleste ville nok ønske, at det ikke rigtig fandtes. Men det gør det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Grammatikken spiller stadig en rolle når vi når til 9. klasse prøven og eleverne bl.a. bliver bedt om at finde det rigtige ord i en sætning (f.eks. toute, tous, toutes), den rigtige præposition (f.eks. chez, sur, dans) eller (f.eks. an, mit, zu), den rigtige tid (f.eks. présent, future proche, passé composé), det til sætningen korrekt bøjede verbum (f.eks. mag, mögt, mögen) osv. Så helt udenom grammatikken kommer vi ikke og det skal vi heller ikke.

En mulighed er, ikke at isolere grammatikken til hele og halve lektioner med endeløse remser, der måske ikke giver mening, men indlejre den i den daglige sprogundervisning, hvor bl.a. succesoplevelser, nære emner, imitation, leg og meningsfulde sprogsituationer er vigtige for elevernes lyst til at lære sprog. Hertil er "chunks" et rigtig godt redskab. De giver eleverne mulighed for at automatisere udtryk, ord og fraser. Imitér og anvend! Gentag og husk! "Ich mag......", ich mag nicht..", "j'adore...", "je déteste....". Sådan skal det siges - grammatikken er på plads helt af sig selv.

Senere i sprogindlæringen spørger eleverne nok; "hvorfor hedder det das Mädchen og ikke die Mädchen?" eller "hvorfor sætter man tillægsordene efter navneordene på fransk?- når man altså ikke lige sætter nogle af tillægsordene foran navneordene??" En god idé er at tale med eleverne om, hvad grammatik egentlig er. Hvordan gør vi på dansk?, er reglerne ens?, har vi køn på dansk? osv. Et af mine mål er også at forklare eleverne, at grammatik ikke handler om at finde fejl og rette men om at udstyre dem med nogle værktøjer til at styrke og udvide sproget, og så turde bruge det.

Grammatik bliver måske aldrig de fleste elevers (eller læreres) favorit, men det skal med - koblet til det talte, lyttede og læste sprog. Ikke som noget farligt, vanskeligt og løsrevet del af det at lære sprog, men som en positiv og naturlig del af det at lære sprog.

Bliv inspireret her; - undervisningsplaner, "chunks", lege, plancher, læringsmål og meget andet.

http://tidligeresprogstart.ku.dk/tysk

http://tidligeresprogstart.ku.dk/fransk