Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Det der med grammatikken
Sig "grammatik" til eleverne (eller vis dem Houken og Stensbjerre's "Elementære tyske Stiløvelser"!) og de fleste ville nok ønske, at det ikke rigtig fandtes. Men det gør det.
Grammatikken spiller stadig en rolle når vi når til 9. klasse prøven og eleverne bl.a. bliver bedt om at finde det rigtige ord i en sætning (f.eks. toute, tous, toutes), den rigtige præposition (f.eks. chez, sur, dans) eller (f.eks. an, mit, zu), den rigtige tid (f.eks. présent, future proche, passé composé), det til sætningen korrekt bøjede verbum (f.eks. mag, mögt, mögen) osv. Så helt udenom grammatikken kommer vi ikke og det skal vi heller ikke.
En mulighed er, ikke at isolere grammatikken til hele og halve lektioner med endeløse remser, der måske ikke giver mening, men indlejre den i den daglige sprogundervisning, hvor bl.a. succesoplevelser, nære emner, imitation, leg og meningsfulde sprogsituationer er vigtige for elevernes lyst til at lære sprog. Hertil er "chunks" et rigtig godt redskab. De giver eleverne mulighed for at automatisere udtryk, ord og fraser. Imitér og anvend! Gentag og husk! "Ich mag......", ich mag nicht..", "j'adore...", "je déteste....". Sådan skal det siges - grammatikken er på plads helt af sig selv.
Senere i sprogindlæringen spørger eleverne nok; "hvorfor hedder det das Mädchen og ikke die Mädchen?" eller "hvorfor sætter man tillægsordene efter navneordene på fransk?- når man altså ikke lige sætter nogle af tillægsordene foran navneordene??" En god idé er at tale med eleverne om, hvad grammatik egentlig er. Hvordan gør vi på dansk?, er reglerne ens?, har vi køn på dansk? osv. Et af mine mål er også at forklare eleverne, at grammatik ikke handler om at finde fejl og rette men om at udstyre dem med nogle værktøjer til at styrke og udvide sproget, og så turde bruge det.
Grammatik bliver måske aldrig de fleste elevers (eller læreres) favorit, men det skal med - koblet til det talte, lyttede og læste sprog. Ikke som noget farligt, vanskeligt og løsrevet del af det at lære sprog, men som en positiv og naturlig del af det at lære sprog.
Bliv inspireret her; - undervisningsplaner, "chunks", lege, plancher, læringsmål og meget andet.
http://tidligeresprogstart.ku.dk/tysk
http://tidligeresprogstart.ku.dk/fransk