Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Engelsk skal de nok få lært.

Forleden lyttede jeg til det udmærkede program “Klog på Sprog” på radioens P1, hvor sprogkyndige mennesker bl.a. talte om det katastrofale fald i sproginteressen hos danske elever.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De 3 sprogkyndige gæster i programmet var tysk - og franskkyndige og hæftede sig selvfølgelig ved det tab det er for vores unge mennesker, ikke at kunne eller ville vælge sprog til. Der bliver ikke uddannet nok sproglærere på alle niveauer og sprogfagene bløder. Det er en kendsgerning og det skal der gøres noget ved. Jeg har i en tidligere blog skrevet om netop det, https://www.folkeskolen.dk/685012/er-det-for-sent så her vil jeg nævne et par ting, der blev sagt i programmet og som jeg  synes bør prøves.

Tysk og fransk i 1. klasse

Den ene ting, der blev nævnt var ikke at starte med engelsk i 1. klasse men derimod med norsk/svensk i stedet for. På den måde er der mulighed for at vække de meget unge elevers interesse for andre sprog og her er to sprog, der ligner vores eget og giver mulighed for sammenligninger og at se/høre forskelle. Jeg vil gå skridtet videre og ønske mig, at eleverne starter med tysk eller fransk i 1. klasse af samme grund. Engelsk skal de nok få lært.

Mildt pres

Den anden ting, der blev nævnt var den faldende interesse for sprog på gymnasiet, hvor kun ca. 6% bliver studenter med 2 fremmedsprog, udover engelsk, i bagagen. Hvad med at gøre både 2. og 3. fremmedsprog obligatorisk? Altså mere pisk end gulerod? Man kunne også kalde det “et mildt pres” at have et krav om 3 fremmedsprog i gymnasiet. Men uanset hvad man vil kalde det så er det vigtigt at holde fast i en sproglig diversitet, så ikke andre sprog end engelsk forsvinder helt ud af bevidstheden. Måske en opgave for den nye undervisningsminister at tage fat på?

Lyt til "Klog på Sprog" her; https://www.dr.dk/radio/p1/klog-pa-sprog/klog-pa-sprog-2019-06-07