Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Er der mon en nyuddannet tysk- eller fransklærer tilstede?
De fleste sproglærere er nok enige om, at hvis eleverne i folkeskolen skal have lyst til og kan se ideen med at vælge et fremmedsprog i skolen, så skal der være en reel mulighed for at vælge.
Tysklærerforeningen for Grundskolen havde for nylig kort foretræde for Folketingets Undervisningsudvalg og kom her med anbefalinger/visioner til styrkelse af bl.a. sproget signalværdi. Godt.
https://www.folkeskolen.dk/646748/hvor-er-tysk-i-den-nationale-strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog
Her fik TLFG så nogle spørgsmål med hjem, som der kan arbejdes videre med - og som Fransklærerforeningen egentlig også kunne arbejde med.
Det første gode spørgsmål - "I peger på efteruddannelse, men er problemet ikke i stedet, at I mangler lærere til tysk?" (og til fransk tilføjer jeg selv her.) JO! Hvor er de henne? Jeg har netop nu (som jeg har haft i 10 år i træk) lærerpraktikanter i min undervisning. Dog ikke i mine tysktimer! Det er dygtige, engagerede unge mennesker, der gør det godt.Kun en af de mange praktikanter som jeg har haft fornøjelsen af gennem årene, ønskede at undervise i tysk og var tysklærer in spe.Mine tyskkolleger har heller ingen tysk-praktikanter og har heller ikke haft det længe. Da fransk var muligt at vælge, havde jeg heller ingen praktikanter i det fag. Så jo, der mangler lærere til tysk og fransk.
Jeg spurgte lærerseminariet (UCL) og de fortæller at søgningen er utrolig lille til andre sprogfag end engelsk og at tyskhold kun bliver oprettet ca. hvert andet år.Ikke så opmuntrende når ambitionen gerne skulle være flere timer til andet sprogfag og tidligere sprogstart, der fordrer andre didaktiske greb og tilgange til sprogene. Nogle skoler har forsøgt sig med andre undervisningsformer som konsekvens af manglende uddannede tysklærere. "Tysk er ikke et fag man bare går ind og tager." og jeg tilføjer; "det er fransk heller ikke" ,"eller spansk eller...."
https://www.folkeskolen.dk/646173/elever-faar-ny-tysklaerer-hvert-20-minut
I folkeskolen har vi et stort ansvar for at bibringe eleverne et valg, en god indføring i fremmedsprog og vi skal måske også tænke mere i helheder - f.eks.fordybelsesmoduler og tværfaglighed, skabe mere kontakt til andre og indrette klasserummet til deciderede sprogklasser med bedre mulighed for at udstille produkter og have flexibel bordopstilling, så der er plads til både gruppe- og individuelt arbejde samt aktiviteter.
Et af de andre gode spørgsmål TLFG fik var: "Hvis tysk skal gøres stærkere timemæssigt, hvor vil I så pege på, tiden skal tages fra?" Ja, hvorfra??