Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Erindrings - “flip”

Allerede nu kan vi se tilbage på de gode og mindre gode sider ved online-undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjemme

En af de gode sider oplevede jeg forleden dag. Eleverne og jeg begyndte at vise hinanden billeder af oplevelser vi har haft i de sidste 3 år i klassen. Vi fik et erindrings “flip” over alle de gode tider, da vi var sammen om en masse forskelligt. Fysisk. Og vi grinede af, hvordan vi så ud og hvad vi egentlig lavede der. Der var billeder af en udflugt til et slagteri og vi kom til at snakke om kød og dyrevelfærd. Der var billeder af besøg på et mejeri, hvor vi smagte på varerne. En erhvervsskole, hvor vi skiftede dæk på en bil. En tur til København, hvor Christiania gjorde stort indtryk og en tur til et julepyntet Koldinghus. Filmgalla, arkæologiske udgravninger og sprogfestival. Mange små og store begivenheder fra skolens fællessamling, hvor der blev spillet musik, danset og holdt komsammener. “Kan du huske det?” og “hvor var vi små” og “det var sjovt”.......

Ude

To af vores helt store oplevelser var vores rejser. Vores tur til Hamburg og Lübeck, hvor vi fik tyskundervisning af rigtige tyskere og fik mulighed for at se byerne og smage maden og kagerne. “På 5 dage lærte vi tysk for en hel måned”, konstaterede en elev tørt. Og så selvfølgelig vores udveksling med Italien. Især et sted i Rom, der hedder Villa Torlonia, talte vi om. Til min overraskelse var eleverne nysgerrige efter at vide, hvorfor man viser Moussolinis residens i ti år frem og ikke mindst viser film på stedet med diktatoren og hans familie. Huset og parken er smuk. Guiderne på stedet syntes, det var naturligt at vise Il Duces tid der. Vi fik en snak om erindrings-bearbejdelse og historie. På godt og ondt. “Godt vi nåede udvekslingen inden coronaen”, var vi enige om. Og eleverne opdagede, hvor gode de var til sprog og til at tilpasse sig og være både gæster og værter.

 “Nye” tider

Nu lakker det (heldigvis) mod enden af hjemmeundervisning. Det bliver spændende at se, hvordan vi skal organisere os på min skole. Et kæmpe-arbejde for ledere og kommune at få alle elever tilbage på skolen. Vi glæder os ihvertfald til nye oplevelser inden eleverne skal videre og have nye oplevelser, de kan se tilbage på med glæde og undren.