Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Få det gjort

Lige om lidt skal 9. klasse på min skole op i mundtlig tysk. De virker temmelig rolige og hvis de ikke ligefrem glæder sig, så får de det gjort alligevel.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige da det blev klart, at en af 9. klasserne skulle til prøve i tysk, var der en lidt mat og opgivende stemning omkring det. Der skal jo vælges emne, laves disposition, findes kilder og ikke mindst øves på det mundtlige oplæg. De fleste elever synes det er en udfordring at skulle igennem en 3-5 minutters monolog på tysk. De føler sig umiddelbart usikre og utrygge ved kun at have stikord på deres disposition, som de skal fortælle udfra. Jeg talte med en del af eleverne om prøven, og de havde nu ligesom vænnet sig til tanken om at skulle tale tysk. De var måske ikke ligefrem motiverede, men det gør ikke så meget - de får det gjort. Og det er måske et fint alternativ til motivationen - "få det gjort". Det er en god fornemmelse at have undersøgt emnet, fundet facts, at have øvet sig mange gange og derved have en god fornemmelse af, at det nok skal gå. I hvertfald de første 3-5 minutter. Så er der det "ukendte" spørgsmål til et af de andre emner eleverne har arbejdet med, hvilket igen giver lidt usikkerhed. Men det hører med og skal gøres og for det meste går det godt. Tit bedre end eleverne selv forventer. Jeg har ofte hørt elever sige; "jeg kan jo ikke tale tysk", men det viser sig gentagne gange at de godt kan honorere kravene. De er måske ikke top-motiverede men de får det gjort alligevel. Bedre end de tror. For selvom nogle af eleverne ikke tror de skal i berøring med tysk efter folkeskolen, så skal de vide, at det sprog de har med fra folkeskolen er et sprog "på vej" og det er vigtigt at have med. Gode tyskkundskaber efterspørges og er grundlaget iorden er det lettere at bygge videre på. Af de elever jeg talte med i dag, skulle kun 2 fortsætte med tysk i gymnasiet eller på efterskolen. "Ærgerligt", sagde jeg. "Tysk er et underligt sprog", sagde en. Jeg spurgte; "hvorfor?". Svaret blæser i vinden og jeg kæmper videre med de midler og den tid jeg nu engang har.

Held og lykke med prøven til 9X. I får det gjort.

Powered by Labrador CMS