Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Fremtiden tilhører også sprogene
De fremtidsorienterede fag, den hårde kompetence - det er også sprogfagene.
Andre fag end sprog har haft held med at sætte dagsordenen for, hvad der er godt at kunne i fremtiden. Og det er fint. Nu må det være sprogenes tur til at genvinde fordums prestige. Heldigvis findes der rigtig mange dygtige sproglærere, der kæmper sprogenes sag.
Sprogkoordination og ny retning
Jeg mødtes med to “nyslåede” sprogkoordinatorer på et gymnasium på Fyn. To super engagerede sproglærere med en kæmpe interesse for sprog, sprogenes status, sprogsamarbejde og sprogmotivation. Det, de to sprogkoordinatorer har i støbeskeen, er super-sproglige klasser med matematik på C-niveau. De har kigget på mulige studieretninger, hvor matematik får en mindre fremtrædende plads og i stedet giver mulighed for 3 sprog. F.eks.; engelsk A, fransk A og tysk B - med mulighed for at opgradere matematik i 3. g til B - niveau. En sproglig retning på gymnasiet om året med 3 sprog appellerer til de elever, der ikke er matematisk orienterede og det at have en decideret sproglig retning med flere sprog på højt niveau, kan give sprogene prestige og status. Udover at arbejde for en sproglig “masterclass” satser koordinatorerne også på sprogkonkurrencer, fælles sprogprojekter, ekskursioner og happenings samt indretning af særlige sproglokaler.
Folkeskolen med
Det kræver selvfølgelig også, at vi fra folkeskolen kan “fodre” sprogklasserne. Sprogkoordinatorerne er i gang med at etablere samarbejde med folkeskoler i området om fælles projekter; sprogdage, sprogkonkurrencer, elever i folkeskolen kan prøve kræfter med sprog på gymnasieniveau, book en dag på gymnasiet og prøv et sprog er nogle af de tiltag, der er under opsejling. Også erfarings,-behovs-og idéudveksling lærere imellem er i gang. Et stort og nødvendigt arbejde for sprogene. Jeg ønsker mig også en sprogkoordinator på min skole.
Tal sprog. Tal om sprog. Vis sprog. Fremtiden tilhører ikke kun naturfagene.