Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Fuld gas på dannelsen

9. klasserne skal med stor sandsynlighed ikke til prøve i tysk/fransk i år. Det skulle de heller ikke sidste skoleår. Det er ærgerligt, men ikke mere ærgerligt end så meget andet lige nu.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uden snævre krav

Sidste skoleår, da vi nærmede os prøverne og blev klar over, at årskarakterer skulle ophøjes til prøvekarakterer, var der både skuffelse og glæde blandt mine elever. Deres motivation dalede dog ikke, men var faktisk status quo, og muligheden opstod for at slippe for snævre pensumkrav og springe ud i mere “løsslupne” emner og bruge online undervisningen til det, den trods alt kan; mundtligheden blev for de fleste elever tryggere ved, at de kunne sidde bag skærmen, vi gik udendørs og fortalte hinanden, hvad vi så og gjorde via telefoner og tablets og vi så videoer og film, der lærte os om musik, dans, chokolade - og ostefremstilling, ungdom og skole, vi legede og quizzede og blev mere “frie” og fokuserede på lysten til at lære og selv være med til at bestemme, hvad der kunne være spændende at lære noget om. Vi lavede vores egen lille mundtlige og skriftlige “prøve” og jeg kunne ikke være mere tilfreds med udfaldet af den.

Fyr op under dannelsen

Selvfølgelig gav det et lille stik i mig i år at høre, at tysk/franskprøverne ikke bliver til noget. Nok mest fordi jeg synes, at fremmedsprogene er vigtige og egentlig burde betyde mere. Nuvel. Nu er det blevet sådan og helt slemt er det nok ikke. Der kan nemlig sættes fuld gas på dannelsen - altså den, hvor man bliver oplyst og får meget at vide om forskellige emner som man savner tid og plads til normalt. Og er man med i et fællesskab af sproglærere, så skorter det ikke på gode idéer, der kan sættes i værk på alle klassetrin og på tværs af fagene; gå i køkkenet og lav crêpes eller Pretzels efter original opskrift, se film om Mozart, hør folkemusik fra Guadaloupe eller rap fra Østrig, lav regnestykker på tysk, mal åkander som Monet, lyt til podcasts om jul, dyr, kærlighed og Asterix, skriv ord i sneen eller find ud af, hvorfor franskmændene har så uoverskueligt mange oste og hvorfor tyskere har så fede biler. Fortæl alt, hvad du kan om dit hjem, dit kæledyr, din sport, din hobby, din yndlings youtuber…. fortsæt selv. Corona-online-undervisning kan godt fyre op under små, sjove projekter - og dannelsen.