
Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Gør det, der virker
Udover de åbenlyse jobmæssige, økonomiske, lønmæssige og, vistnok påviselige, mentale fordele ved at kunne et andet sprog end sit modersmål, er der også de lav-praktiske fordele ved at lære sig vigtige ord og fraser på et fremmedsprog; på hotellet, i forretninger, på restauranten osv.
Det kræver mod at bruge et sprog man ikke har lært så meget af endnu og frygt for at udtale forkert, lave fejl i grammatikken og ordstillingen og måske gøre sig selv til grin ved at prøve at bruge sproget, er nok noget alle sproglærere har set og mærket i sprogundervisningen. Vi vil helst have eleverne derhen, hvor de bevæger sig væk fra usikker grund og derhen, hvor de føler sig sikre på og kan huske ord, fraser og sætninger. Der er mange metoder til at lære sprog og jeg har lyttet til en del kloge mennesker på netop det felt. Noget virker på en klasse og noget andet virker på en anden. Noget kan jeg tilslutte mig tanken bag og andet har jeg selv prøvet, både i min egen skoletid og med mine egne elever. F.eks. de her 3 idéer/råd, der for mig og mine, virker hver gang;
- Tal ikke dansk i sprogundervisningen. Tving dig selv til at tale det sprog du gerne vil lære.Lav fejl! Lær fraser og nødvendige ord, så man automatisk lærer det, der er nødvendigt i en given situation f.eks.; ”hvornår starter frikvarteret?” eller ”må jeg gå på toilettet?” (på det sprog der undervises i, selvfølgelig!)
- Det lille ordforråd eleverne naturligt har i begyndersprog skal ”overbruges” så det bliver automatiseret og man til sidst ikke behøver tænke over ordet eller lede efter sætningen og kan komme videre med sproget f.eks.; ”hvordan siger man………?”
- Brug teknologien til at finde ord og fraser MENS man har en samtale, online ordbøger og Google Translate (sidste kan bruges til enkeltstående ord)
Summa summarum - gør det DU synes virker.
Inspirerende syn på det, at lære sprog her;
https://www.youtube.com/watch?v=G1RRbupCxi0
https://www.youtube.com/watch?v=-WLHr1_EVtQ
https://www.youtube.com/watch?v=iBMfg4WkKL8