Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Ikke af nød, men af lyst.

Et spændende tværfagligt forløb fik jeg beskrevet af en sprog-kollega, der gerne vil finde nye veje til elevernes sprogglæde.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var ikke af mangel på fransklærere, der fik fransklæreren og matematiklæreren på en Nordsjællandsk efterskole til at prøve et rotationsprincip inspireret af en skole i Fredericia. https://www.folkeskolen.dk/646173/elever-faar-ny-tysklaerer-hvert-20-minut

Det var mere lysten til at lave et tværfagligt forløb med fransk, historie, matematik og geografi. Et forsøg på at gå andre veje med sproget og bryde med idéen om, at sprog skal være et isoleret fag.

Det tværfaglige forløb, der foregik på 9. og 10. klassetrin, strakte sig i første omgang over 3 gange 30 minutter, hvor historie, matematik og geografi skulle foregå på fransk. I de 30 minutters matematik skulle der måles, cmᒾ, m². Borde, døre, gulve, bøger, papir og tavler blev målt. Ordene, tallene og den matematiske betegnelse blev øvet. På fransk. De næste 30 minutter var historie. Her skulle eleverne sætte 3 franske sætninger sammen med et billede af en historisk (fransk) person; f.eks. “Il a écrit le roman Les Trois Mousquetaires” (Dumas) eller “elle etait une physicienne/chimiste et elle decouvrait le radium” (Curie). Andre historiske personer kunne være Napoleon, Jeanne D’Arc eller Piaf. Personerne, der også kunne være mere nutidige, skulle til sidst sættes på en tidslinie. Årstal og navne samt personernes virke og/eller kendetegn blev øvet her. Geografi foregik sådan, at der blev trukket et spørgsmål (på fransk) - “hvad hedder det højeste bjerg i Europa?” eller “hvad hedder den fransktalende del af Canada?”. En anden opgave var at parre flag med landenes navne på fransk. Landenavne, stednavne, flagenes form og farver blev øvet.

Dette tværfaglige forløb er et godt eksempel på, hvad man egentlig kan med sprog og tværfaglighed i skolen. Og det kan omsættes let til tysk eller spansk eller…..

Eleverne var glade for forløbet og vidste slet ikke, at de kunne så meget fransk. Den har vi hørt før! Selvfølgelig kan de det.

Powered by Labrador CMS