Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

La Belle Époque

Et lykkeligt minde om fransk storhedstid i begyndelsen af 1900-tallet. Fest og farver og kreativitet. Eiffeltårn, kunst, mad og brede boulevarder. Michelin og Lumière.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lidt ligesom min egen Belle Époque da jeg selv gik skole i indre by i København og fik lov at vælge fransk i 10. klasse. Dengang (i 70´erne) startede 2. fremmedsprog i 7. klasse og, så vidt jeg husker, var der ikke andre muligheder end at vælge tysk. Så da muligheden for et 3. fremmedsprog bød sig, slog jeg til. Og jeg fik den skønneste fransklærer jeg kunne ønske mig. Han kunne lære fra sig på en fantastisk, rolig og inspirerende måde og det helt uden pc, smartboards, internet og tablets! Han benyttede sig dog af tidens hotte hjælpemiddel indenfor sprogundervisning - kassettebåndet! Vistnok fra Agfa eller BASF. Der blev trykket på "play" knappen og vi lyttede og gentog - tror jeg kan noget af det endnu; "Maribo, c´est où?" "Cest au sud du Danemark" eller "Est-ce que vous avez une chambre à deux lits?". Det lyder måske lidt kedeligt, men det var det ikke. Det var datidens (og nutidens) "chunks". Meget anvendelige. Min fransklærer var altid engageret og glad og hans kærlighed til det franske sprog og den franske kultur var så tydelig og det smittede af på os elever. Han vidste ALT om Frankrig; byer, mad, politik, sangere, film etc. og han fortalte gerne - meget. Som at være der selv. Han var en af grundende til at fransk også blev "mit" fag - og som jeg er utrolig glad for at undervise i. Når det er muligt!

La Nouvelle Époque?

I mit lærerlivs begyndelse (90´erne) var franskholdene i folkeskolen ligeså store (nogen gange endda større) som tyskholdene.Indimellem har jeg haft hold med op til 30 elever. Fransk var populært - dejligt! Det var på Sjælland - Nordsjælland og København. Siden 2006 har jeg undervist på Fyn - til at starte med havde jeg 4 hold om ugen i ungdomsskolen og et hold i folkeskolen. Nu er det slut - desværre. Interessen for det franske sprog (her, hvor jeg befinder mig) er faldet meget og/eller manglen på fransklærere er stor. Ihvertfald ærgerligt på mange måder. Fransk bliver ikke tilbudt på linie med tysk, som det jo egentlig skulle. På min internationale linie (2 timer om ugen) er det lykkedes mig at vække lidt interesse hos eleverne for det franske sprog og den franske kultur. Jeg spurgte dem, hvad de tænker når ordet "Frankrig" eller "fransk" bliver nævnt og de svarer gerne; "noget fint", "noget med malere", "croissanter og baquette", Eiffeltårnet" og "fransk lyder så smukt". De vil egentlig gerne lære sproget fornemmer jeg. Jeg har dog også mærket, når jeg har oprettet et lille sproghold, at interessen for sproget let damper af, da det at lære sprog med ikke helt kendte lyde kræver en del arbejde. Istedet bruger jeg nu 10 minutter indimellem til at "bade" eleverne i noget fransk, nogle "chunks", noget musik, nogen gloser (især de transparante), noget om Frankrig og håber derved at vække en interesse for sproget igen.

Der er altid en (eller flere) gode grunde til at lære et nyt sprog.

https://www.youtube.com/watch?v=VQRjouwKDlU

Powered by Labrador CMS