Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Lidt tanker om at lytte

I forbindelse med et uddannelsesparathedsvurderings-forløb i min 8. klasse, blev der flere gange bl.a. lagt vægt på, hvor vigtigt det er at være i stand til at kunne lytte.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor er det en god egenskab at kunne lytte? Er vi blevet dårlige til at lytte? En eller anden har engang sagt, at vi har fået to ører og én mund for at vi skal lytte dobbelt så meget som vi taler. Det er svært at lytte - det kræver meget energi at lytte ordentligt. Det lagde jeg mærke til flere gange hos mine elever (og hos mig selv) under det forløb, der skulle være med til at gøre eleverne mere uddannelsesparate. De fleste af os lytter ikke for at forstå, men for at kunne svare, hvilket jo ikke er så underligt i en undervisningssituation, hvor vi kræver svar fra vores elever på alskens spørgsmål om det læste, hørte eller lektierne. 

Der lyttes måske efter, men lyttes der med? Det kan være svært at lytte ordentligt i vores kakofoniske verden - der er lyd alle steder og nogen holder helst lyden i verden ude ved selv at proppe lyd i ørerne. Er vi blevet for utålmodige? Vi gider ikke lytte til lange foredrag men vil hellere have små lydbidder. Kan vi deltage i en samtale uden at sidde utålmodigt og vente på, at det bliver vores egen tur til at tale?.

At lytte bevidst og opmærksomt giver forståelse. Ikke bare at forstå ordene men også det, der ligger bag. Julian Treasure, en britisk lyd - og kommunikationsekspert, har i en TED-talk givet nogle gode øvelser til at træne sine lytte-egenskaber, som jeg, sammen med mine elever, vil prøve. Den ene er tre minutters stilhed om dagen (ørerne "nulstilles" - så man kan høre stilheden). Hvis man ikke kan opnå total stilhed så er næsten stilhed fint. En anden øvelse er at man i et støjende lokale eller udendørs, prøver at skille lydene fra hinanden og tælle, hvor mange lyde man hører (stemmer, musik, susen i træerne osv). En tredje øvelse kan være at lytte til de dagligdags lyde i hjemmet og finde en rytme eller "musik" i dem (tørretumbleren, køleskabet, uret osv). Ikke bare eleverne kan blive bedre til at lytte - det kan vi også selv. Det er en vigtig egenskab at kunne lytte. Lytte ordentligt og også vide, hvad der skal lyttes efter. I sprogundervisningen er det vigtigt for eleverne at vide, hvad de skal lytte efter så de kan svare ved hjælp af de samme ord og fraser, som de hører. Lytte igen og igen for "når du taler, gentager du noget du allerede har lært. Når du lytter, lærer du måske noget nyt."(citat; Dalai Lama)