Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Ro i klassen

Første uge efter vi gik hjem fra skole og indtil videre ser det ud til at der er vilje og arbejde i eleverne. Også i fremmedsprog.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Snapchat på fremmedsprog

Jeg må indrømme, at jeg var lidt bekymret for tysk- og franskundervisningen i disse corona-tider. De to sprog er jo ikke noget eleverne møder til hverdag og jeg kan heller ikke høre dem sige noget på sproget. Eller forresten; det kan jeg godt - oven i købet på deres hjemmebane. Jeg kan få dem til at fortælle mig noget om deres dag, hvad de laver, hvad de spiser til morgenmad, hvordan de holder sig i bevægelse, hvad de ser, hvad de har på skrivebordet etc. via snapchat. De sender mig ind imellem små snaps med billeder og enten skrift eller tale og fortæller - på tysk eller fransk. Bare små ting, der holder gang i sproget. Eleverne skal selvfølgelig ikke vise private ting til mig, men almindeligheder. F.eks. lavede jeg en lille film i deres tomme klasselokale og opgaven var at fortælle, hvad de så på filmen. Det var nemt og ligetil. Og trygt. Og overkommeligt. Og så har eleverne forhåbentlig også tid til at være unge. Vi kommer nok også til hangout-undervisning og der får eleverne også taletid.

Det, vi plejer

Det er nemlig sådan for mig og mine elever, at vi ikke bevæger os for meget ud på ukendt land. Dvs; jeg præsenterer dem ikke for nye fagportaler, nye materialer og alle de andre idéer, som kommer til os undervisere i denne tid. Ikke fordi jeg synes idéerne er dårlige - tværtimod. Mine elever og jeg har bare brug for trygheden i det kendte. Eleverne står (måske) overfor en prøve og har brug for ikke at blive overvældet. Især ikke på fremmedsprog, så vi laver for det meste det, vi plejer. Bare online.

Det er ikke så tosset at gøre det, vi plejer og da slet ikke når jeg får temmelig meget skriftligt fra dem. Mere end sædvanligt. Og får mulighed for at høre lidt fra dem hver især, lidt på deres egne præmisser. Når eleverne skal lytte finder jeg sange, nyheder, små klips om tyske eller franske emner - sidst var det om Mozartkugler og så denne her til de fodboldinteresserede eller de, der undrer sig over, hvad fodboldkommentatorerne mon laver, når der ikke spilles fodbold;

https://www.facebook.com/WDR/videos/493022954908588/UzpfSTczNDU0OTc5NjcyNDAxNzoxNDczODYyNzI2MTI2MDUw/

Der er ihvertfald ro i klassen - indtil videre.