Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Skriv om........?

Da jeg begyndte at skrive blogs, følte jeg det lidt som at trænge sig ind på ukendt område eller som en, der lod som om at være forfatter eller skribent.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De første gange jeg trykkede på "opret"-knappen og min tekst blev offentliggjort mente jeg, at nogen derude nok ville gøre mig opmærksom på mine fejl og mangler med rød pen eller skarp tunge. Og jeg ville bøje mig i støvet. Jeg er ikke skribent - og så alligevel. Som lærer skriver jeg meget hver dag. E-mails til kolleger, forældre, elever og samarbejdspartnere. Årsplaner, dagsplaner, nyhedsbreve, lektier, referater, noter osv.

I begyndelsen tænkte jeg ikke så meget over det, men nu kan jeg mærke, at det med at skrive om sit virke, sine tanker, interesser og viden er utrolig gavnligt. ikke bare det, at skrive til et publikum men især for sig selv. Jeg tænker utrolig meget over, hvad mine indlæg skal handle om og hvordan de skal gribes an. Det i sig selv gør, at jeg er mere opmærksom på på, om det jeg hører, læser og oplever kunne være stof til et godt indlæg. Og om det kunne interessere andre på mit felt. Jeg bliver måske endda en bedre lærer af at skrive. Ihvertfald ved jeg, at det at skulle skrive noget som andre (måske) skal læse og bedømme, ikke altid er let - heller ikke for mine elever, der jo indimellem skal skrive på tysk eller fransk, hvor stavning, grammatik og ordstilling er hårdt atbejde og tager tid.

Sammen med mine fantastiske blogger-kolleger har vi talt om, at vi kunne skrive om et bestemt emne i en bestemt uge. God idé! F.eks. om fællesskab. Jeg begyndte at undersøge forskellige fællesskaber; arbejdsfællesskabet, familien, interessefællesskabet, det tvungne fællesskab, det fransk/tyske fællesskab i EU, Trumps og Macrons fællesskab, Merkel og Macrons fællesskab (eller mangel på samme) og "hvad er det ideelle fællesskab?". Undskyld blogger-kolleger! Det blev om noget helt andet :-)

Jeg spørger også indimellem mine vidunderlige, vidende og sjove lærerkolleger om de har en god idé til en blog. Og det har de tit. De skal bare ned på skrift - altså idéerne. Bearbejdes og tænkes igennem. Er der andre med gode idéer?

Forresten; her lidt inspiration til tysk/fransk tværfagligt samarbejde i fællesskab.

https://www.youtube.com/watch?v=Cz1rJtlGHVs