Tysk og fransk i skolen

Blog

6 timers fransk i morgen! Et alors…?

Personkort i sprogundervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

6 timers fransk forude og en eftermiddag dedikeret til planlægning. Mål og tekster er på plads, udfordringen er klar:

Tysk og fransk i skolen

”Variation, kommunikation og interaktion”

En lettere fjollet børnesang til at løfte humøret og repetere ordforråd, et interview, lidt gramma og min evige redning: Personkortene.

Personkortene opstod mit første år som fransklærer som en måde at udfordre eleverne i begynderundervisningen, men er stadig et hit i 9.klasse. De er helt simpelt opbygget: Et billede samt en række informationer om personen.

#Fil 3

I 7. klasse giver personkortene mulighed for variation og utallige gentagelser. Meget af undervisningen tager udgangspunkt i eleverne selv: alder, interesser, familie osv., hvilket kan blive ret ensformigt – det kommer personkortene til livs. Alle personerne er ikke 12 og 13 år og bor i Danmark, hvorfor elevernes fulde ordforråd kommer i spil. Samtidig kræver det, at eleverne lytter aktivt, når de skal interviewe hinanden, da de ikke kender svarene på forhånd.

I 8.- og 9. klasse kan personkortene bruges som opvarmning efter ferier eller til lige at få tunet ind på fransk, til at træne spørgeord og til informationskløftsopgaver. Eleverne skal i de taskbaserede opgaver finde svar på en række spørgsmål ved at indgå i dialog med hinanden. En opgave kan f.eks. lyde: ”Trouvez le professeur. Comment s’appelle sa femme?” (eksempel)

Som bonus er personkortene fantastiske som vikarmateriale eller til de dage, hvor man som ny lærer, har brug for et åndehul og søvn!

Alors, demain nous allons…