Tysk og fransk i skolen

Blog

Et seminar med ideer lige til at tage med hjem

I weekenden var 77 fransklærere fra alle uddannelsesgrene på Séminaire des professeurs de français du Danemark 2014. Og jeg skal love for at man fik noget med hjem i posen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv deltog jeg i værksteder om at lave radio, en dragejagt og ideer til bevægelse i undervisningen. Det fik tanker til at flyve og ideerne til at flyde. Jeg viderebringer her et par enkle ideer til mere bevægelse i undervisning fra værkstedet Jouer et bouger en classe de langue. 

Tysk og fransk i skolen

Især kunne jeg lide en lidt anden form for løbediktat end jeg plejer at bruge. Øvelsen kan let bruges fra 5.-10. klasse. 

Dictée en courant

Eleverne arbejder sammen to og to ; den ene (A) løber og husker sætningen, den anden (B) skriver ned. Overalt i klassen hænger opslag med tekster. På hver tekstbid er markeret et tal/bogstav, og de skal læses i korrekt rækkefølge. Det kan være en lille repetitionstekst om klassens igangværende emne, en lille tekst fra klassens bog eller en sangtekst som man gerne vil have eleverne til at lære udenad. 

Der kan hænge flere tekster hvor eleverne vælger den de kunne tænke sig. A løber nu hen til første opslag, husker den lille tekstbid og dikterer den for B som skriver ned. A må gerne løbe tilbage hvis det er svært at huske teksten. Det hold der først er færdig med sin tekst, har vundet.

Det kræver godt med plads at lave øvelsen, for man kan snildt forestille sig glidende tacklinger for at nå først frem til en tekstbid. 

Se vedlagte fil for teksteksempel.

Lève-toi si c'est correct

Et par rundkredse blev det også til når man skal have lidt mere stilfærdige bevægelser i gang. Her en siddende Jacques a dit.

Læreren, eller eleverne på skift, siger en sætning: - Je m'appelle Helle

Hvis det er korrekt, rejser eleverne sig. Hvis ikke, bliver de siddende.  Der fortsættes med sætninger, fx nationalitet, alder, højde, hvilket fag man har, hvordan vejret er osv. osv.

Man kan også teste udtalen ved fx at sige: - Maria est Danois, Mikkel est Française.

God fornøjelse. Hen over vinteren vil jeg poste flere ideer fra seminaret. Og så håber jeg endnu flere fransklærere vil være med næste år.