Tysk og fransk i skolen

Blog

Forbilledligt

Jeg sad mandag aften på den første skoledag i skoleåret og fulgte de sene nyheder – hvad ville man mon bringe om den revidererede folkeskolelov, tænkte jeg, da iPhonen indikerede, at der var en ny mail. Jeg kunne ikke styre min nysgerrighed. Det var en hilsen fra en forælder, hvis barn netop er begyndt i 6. klasse – hun synes lige, jeg skulle læse henvendelsen fra barnets tysklærer. Det synes jeg også, at I skal. Jeg takker Katrine Sørensen, læreren bag, for tilladelse til at bringe indlægget. Mailen læses i det nedenstående:

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære forældre til elever på 6. klassetrin

Tysk og fransk i skolen

Dit barn skal i dette skoleår lære et nyt sprog i skolen – nemlig tysk. Nedenfor kan I som forældre læse om, hvordan tyskundervisningen vil blive grebet an på Rønde skole.

Det skal være sjovt og let at lære tysk!

Det som ofte giver tysk, som nyt fag på skemaet, et rigtig godt startskud er, at det tyske sprog på mange måder ligner det danske. Inden eleverne overhovedet kommer i gang med faget, kender de mange tyske ord, der næsten eller helt udtales som på dansk fx: Familie, Foto, Hotel, ja, Kartoffel, Lampe, Morgen, Onkel, privat, Radio, CD, Sofa, Telefon, Tennis usw. I 6. klasse har dit barn en masse erfaringer med sprog fra både dansk og engelsk, hvilket er en stor hjælp, når man skal til at lære et nyt fremmedsprog at kende, og det skal vi selvfølgelig udnytte i tyskundervisningen.

Hovedformålet med tyskundervisningen i 6. klasse er, at alle elever får lyst til at arbejde med faget. Det er en klar målsætning, at vi får skabt et trygt læringsrum, hvor alle tør kaste sig ud i at bruge det helt nye sprog. Eleverne skal opmuntres til at gætte og bruge sproget og vide, at det er helt naturligt, at de laver fejl undervejs.

Den bedste træning får man ved selv at tale tysk og prøve, så godt man kan!

Jeg kan kun opfordre til, at I hjemme kaster jer over at bruge tid på at snakke tysk med hinanden. Det kan kun give en masse sjove stunder. Det er en kæmpestor hjælp, hvis I hjemme viser vejen for, hvordan man sagtens kan kaste sig ud i at tale tysk, uden at man behøver at være et sproggeni eller have tysk familie i Berlin. Jo mere I træner hjemme, jo nemmere bliver det for dit barn at bruge sproget i skolen og på sigt i den virkelige verden. Der er også gode muligheder for at træne det tyske sprog, når I i sommerferien/vinterferien måske kører ned igennem Tyskland, hvor I helt sikkert skal ind og tanke benzin, købe drikkevarer, slik og andre gode ting – på tysk!

Jeg vil også opfordre eleverne til en gang imellem at se lidt tysk fjernsyn derhjemme, hvis der er mulighed for det, eller høre tysk musik / se tyske film med danske undertekster, da det er vigtigt at lytte til det tyske sprog for at øge fortroligheden med sproget og opfange nye ord.

Undervisningens indhold

I tyskundervisningen skal vi snakke en masse tysk lige fra første undervisningstime. Vi skal lege forskellige sproglege, dramatisere, spille spil, synge sange, høre musik, tegne, klippe, klistre, se små filmklip, skrive postkort, regne på tysk osv. Undervisningen vil tage sit udgangspunkt i konkrete dagligdags- og virkelighedsnære emneområder, som eleverne kan forholde sig til. Vi vil arbejde ud fra forskellige sammensatte begyndermaterialer, som lægger vægt på, at eleverne fra starten er aktive og eksperimenterer med sproget. Arbejdsformen i undervisningen vil variere meget.

I løbet af året skal vi bl.a. lære:

- alfabetet

- ugedagene og månederne

- farverne

- klokken

- at præsentere os selv og vores familie

- at sige goddag og farvel

- at tælle til 100

. at fortælle om fritidsinteresser

- at bruge spørgeord

- at gå på indkøb/shopping og bestille mad på tysk

Jeg ser frem til et godt samarbejde med Jer og jeres børn!

De bedste hilsner

Katrine Sørensentysklærer på 5. og 6. klassetrin på Rønde skole