Tysk og fransk i skolen

Blog

Fransk i bevægelse - ideer

Simple ideer til at bringe bevægelse ind i fransktimerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Snart skal solens stråler nydes gennem vinduerne i klasseværelset eller i mødet mellem fagundervisningen og skolegården. Med et nyt 7.klasseshold på trapperne og et krav om bevægelse i undervisningen har det været tid til at gå idelageret igennem. Har får I derfor mine ideer til på en simpel måde at udfordre eleverne. Mange af dem er sikkert velkendte, men måske er der en ny ide imellem. Smid gerne en kommentar, hvis I har andre ideer!

Tysk og fransk i skolen

Fluesmækkerleg

Inspirationen kommer fra indskolingskurset på seminariet og er egentlig fra matematik, men mine elever ELSKER denne leg.

Eleverne eller læreren skriver alle de ord, de har arbejdet med inden for et overemne (senere bare generelt) på tavlen. Derefter opdeles klassen i to hold. Hvert hold stiller en deltager, som skal stå med ryggen til tavlen med en fluesmækker. Læreren siger nu et ord på dansk, som eleverne skal finde på fransk. Den, som først rammer ordet med fluesmækkeren, får et point. Derefter skiftes deltageren ud med en anden fra holdet. Læreren kan med fordel gentage de ord, som driller eleverne.

Jean Petit qui danse

Oplagt sangvalg i arbejdet med kroppen. Kender du den ikke allerede, så er det en must-see! Det er bare at få eleverne med på at danse!

http://youtu.be/M4FAz16x8Us

Bernard (en bold navngivet af mit sidste franskhold):

I begynderundervisningen er en del af eleverne ofte tilbageholdende og vil ikke begå fejl. Derfor er Bernard en sikker følgesvend det første halve år. Ved at bruge bolden rykkes fokus fra eleverne og deres tællen: ”Det er min tur om tre gange, hvad skal jeg sige? Hvordan var det nu man udtalte…?” Bernard bruger jeg til navneleg. Jeg siger mit navn, kaster bolden til en vilkårlig elev i rundkredsen og spørger om deres navn. Derefter fortsætter eleverne.  Bolden kan også bruges til at træne tallene. Jeg siger 1, kaster til en elev, som siger 2 osv. Kun fantasien sætter grænser.

Trouvez quelqu’un…

Legen er ikke til den store fysiske udfoldelse, men eleverne går rundt mellem hinanden, så lidt bevægelse er der. Jeg har vedhæftet et eksempel, som samtidig skaffede os en fin kageordning og elever, der fremadrettet var meget opmærksomme på, hvilket verbum, der blev brugt i diverse sætninger.

Chip og Chap-leg

Et hit i arbejdet med de drilske præpositioner.

Eleverne inddeles i makkerpar. Den ene er Chip, den anden Chap. Det kan være en fordel at give eleverne et mærke, så man kan kende forskel. Nu skal Chip og Chap ud fra lærerens kommandoer positionere sig vha. præpositionerne:

  • Chap doit être à gauche de Chip.
  • Chip doit être au-dessous de Chap.
  • Chap doit être entre Chip et le mur.

Det er selvfølgelig oplagt at bruge legen, når eleverne arbejder med netop præpositioner, men som et afbræk kan legen med fordel bruges til at repetere ordklassen, hvis eleverne har arbejdet koncentreret med stillesiddende arbejde. Selv i 9.klasse kan man aldrig træne netop præpositioner for meget!

Til at træne præpositioner faldt jeg også over denne leg, som jeg tænker skal prøves i 8./9.klasse: http://saetskolenibevaegelse.dk/oevelser/sprogfag/control-the-robot.aspx

Jacques dit

En skøn leg med bevægelse, som kan tilpasses alle emner. Jeg bruger den ofte i forbindelse med arbejdet med farver, skoleting, klasseværelset og møbler. I arbejdet med farver bruger jeg ofte en simpel kommando, men ellers kan legen jo varieres i en evighed.

  • Touchez quelque chose bleu
  • Prenez un crayon
  • Placez-vous sur la table

Mime

Eleverne kan mime alt fra dyr over følelser til verber.

Laver man legen med verber, er det oplagt at supplere med lidt løb i skolegården. Eleverne deles i hold og hvert hold udstyres med en bunke med verberne i infinitiv. Derefter vælger læreren en bøjning, der skal trænes. Det kan f.eks. være 3.person ental. Eleverne skal nu vende det øverste kort i bunken, hvorefter den første elev i rækken skal løbe ned til læreren og bøje verbet. Bøjes verbet rigtigt, tager læreren imod kortet, ellers må eleven tilbage og placere kortet i bunken.

Se også Louise Refnovs ide om hinkeruder i arbejdet med bøjning af verber (http://www.folkeskolen.dk/544704/vi-hopper-fransk). Det er en ide, som jeg klart vil bruge til opstarten på mit 9.klasseshold!