Tysk og fransk i skolen

Blog

iPad, youPad, everybody likes ...

I Danmark har i det mindste to kommuner - Odder og Syddjurs - udleveret iPads til samtlige elever. Hvad har det bragt med sig – og hvor står kommuner og lærere lige nu? I artiklen henvises til danske elevers it-kompetencer. Endvidere belyses indsatsen ved udsagn fra en skoleleder og med konkrete eksempler på apps, lige til at overtage, fra tyskkolleger, der bruger iPad i den daglige undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

#Fil 1Det må der gøres noget ved!

Tysk og fransk i skolen

I november måned 2014 blev resultaterne af ”International Computer and Information Literacy Study 2013” offentliggjort. Det fremgår heraf,  at danske elever ligger langt under gennemsnittet i forhold til deres jævnaldrende i de andre lande, når det kommer til at debattere og udveksle information på nettet, fx ved at skrive blogindlæg eller stille og besvare spørgsmål i diverse fora, men at danske elever samtidig ligger i top, når der er tale om elevernes it-kompetencer.

Af OECDs internationale lærer- og lederundersøgelse (TALIS 2013) fremgår, at 74 % af danske lærere i 7.-10. klasse lader eleverne bruge it i alle eller næsten alle timer. TALIS giver dog udelukkende et billede af, hvor ofte it bruges – og ikke hvordan.

Man bør hæfte sig ved, at  danske lærere ofte har det svært med at inkorporere de særlige muligheder, it giver, i bestræbelserne på at hjælpe eleven til at nå faglige mål eller løse konkrete opgaver, fremgår det af undersøgelsen.

Det må der gøres noget ved. Lærerne må have kompetencegivende fagdidaktisk efteruddannelse. Her kan CVU’er, EMU og de faglige foreninger bidrage.

Om Odder og Syddjurs kommuners investering i iPads

I Odder kommune er alle ca. 2.000 elever og 700 lærere fordelt på 7 skoler udstyret med iPads. Det nye digitale værktøj har gjort det muligt for lærerne at bevæge sig imod en mere inddragende form for undervisning, og læringen er ikke længere begrænset af klasselokalets vægge. Eleverne har fået fornyet motivation, og lærerne har fået et stærkere fokus på selvstændig og individuel læring, fremgår det af ”Historier fra virkeligheden”: (https://www.apple.com/dk/education/real-stories/odder/)

I Syddjurs fortæller skoleleder på Molsskolen Claus Peter Olesen, at det var Syddjurs Pædagogiske og Strategiske it-udvalg (SPIS) med daværende skolechef Marit Aasland i spidsen, der tog beslutningen om indførelse af i-Pads til alle elever og lærere. ”Jeg havde været med i arbejdet op til beslutningen sammen med SPIS. Egentlig var beslutningen, at alle elever i Syddjurs skulle have en personlig computer/MacBook, men så kom iPad og dette medie tilbød nogle funktioner, som var og er gode i forbindelse med undervisning. Fx hurtig opstart, lang batteritid, nem vedligeholdelse, læsevenlig. God til at læse bøger og websider på. Sluttelig er den billig og dermed kunne vi finansiere, at alle elever i Syddjurs fik en iPad. Med MacBook/PC løsningen havde vi været nødt til at prioritere indskoling & mellemtrin eller mellemtrin og udskoling”. 

Jeg spørger Claus Peter Olesen om hans indtryk af iPads brug i undervisningen, og han svarer: ”Generelt er jeg meget tilfreds med iPad i undervisningen. Bl.a. set i forhold til ovenstående. iPad har - ligesom alle andre medier - også begrænsninger (store skriveopgaver, ergonomi ved lang tids brug mm.), men på de fleste punkter lever den op til forventningerne. Den er nem for elever og lærere at bruge i undervisningen, og den er relativ robust, når den behandles ordentligt, og når den er beskyttet af et godt cover. Der er mange gode apps til iPad, og de er nemme at installere på elevernes iPad. De bedste apps er dog ’værktøjsprogrammerne’ (tekstbehandling, regneark, præsentationsprogram, internet-browser mm.) Integrationen med de fleste sider på nettet er blevet god (de var en udfordring i starten)”. 

Steve Jobs mente, at iPad ville erstatte elevernes trykte bøger - hvad er din mening om den sag?

”Der er en tendens til, at eleverne konsumerer mere end de producerer, når de benytter deres iPad. Derfor er min holdning, at jeg håber, at bøgerne stadig har en berettigelse. Bøgerne har også en flerdimensionel force, som iPad - uanset hvor lækre og flotte e-bøgerne bliver - ikke kan tilbyde. Hvis iPad skulle fortrænge bøgerne, så havde den vel også gjort det nu. Artikler, mindre informationshæfter mm. er fantastiske på iPad, og personligt kan jeg godt lide at læse bøger på iPad, men for eksempel ville jeg synes, det var en flad fornemmelse at læse godnathistorier for min datter Asta på en iPad. Børnesange m. m. fungerer også bedst, når de bliver sunget fra en rigtig bog. 

Jeg er dog ret sikker på, at iPad markant vil fortrænge bøgerne i skolen over de kommende år. Det er ganske enkelt nemmere at distribuere bøgerne til eleverne. Lærerne kan modtage elevernes besvarelser og give feedback på elevernes besvarelser på en ganske smart og god måde. Der er også gode fremtidsudsigter for, at eleverne kan komme til at arbejde med stof, som lærerne på forhånd har givet eleverne adgang til (flipp-classroom)”. 

Claus Peter Olesen afslutter: ”Helt for egen regning kunne jeg også forestille mig et scenarie, hvor stationære computere vandt frem igen i skolen. Der er næppe nogen rigtig god grund til, at elever i den danske folkeskole skal slæbe en iPad med ud i naturen, til stranden mm. Det giver ingen mening. Billeder, video, mm. kan tages med små kameraer eller telefoner (i bedre kvalitet). Eleverne kan koncentrere sig om oplevelserne i naturen eller koble helt fra. Når de kommer tilbage til skolen, kan de arbejde på stationære computere med bedre skærme, multitaskning, bedre integration af forskellige programmer mm. BYOD (»Bring your own device«, hvor eleverne selv medbrunger deres egen computer) kan formentlig også være et scenarie, man kan forestille sig vil erstatte og/eller supplere iPad i folkeskolen. Dette er tilfældet i mange kommuner, og det er på flere måder en klog strategi.”

Sådan bruger vi iPad i dagligdagen

Og nu til inspiration via tysklærere, der bruger deres iPads i undervisningen.

Marianne Kjems, Odder kommune, der underviser på 5. – 6. og 7. klassetrin fortæller, at hun dagligt benytter iPad i undervisningen: ”Først og fremmest bruger jeg iPad til at få vores digitale tyskbog ’Logo’ op på tavlen til fælles beskuelse. Det gør det let at gennemgå teksten og markere på tavlen samtidigt med. Eksempelvis i arbejdet med tegnsætning. Det muliggør også, at der kan sættes lyd til teksten. Det samme gælder for eleverne, når de læser derhjemme på deres iPad. Her kan de også trykke på lyd-ikonet og få teksten læst højt.

Herudover bruger jeg mange tyske sange fundet på you-tube. Der findes mange gode, med tekst. Det at sangen også kommer visuelt ud - giver en større sikkerhed for eleverne - og de tør give sig i kast med sangene og synge og danse løs. Se eventuelt http://www.lingotech.net

På www.jeopardylabs.com arbejder vi med det gennemgåede materiale som en eventuel evaluering. Emnerne er forskellige grammatiske områder og gloser, vi har lært.

Jeg bruger også app'en ’bookcreator’ http://www.ipadiskolen.dk/app/book-creator-for-ipad/.

Her laver eleverne deres egen tyskbog. Får med egne ord skrevet gloser, grammatiske regler og så videre ned. Her kan de selv sætte lyd på. Og det er muligt at indsætte links direkte. Dette er smart i forhold til en let adgang til det tyske.

App'en ’Popplet’ (http://popplet.com) bruger jeg også i undervisningen. Dette er et slags brainstorm redskab. Så hvis vi arbejder med dyr, kunne dette stå i midten og udenom indsættes alle de dyr, man p.t . kan komme i tanker om.

Vi bruger også app'en ’Puppetpals’ (http://www.ipadiskolen.dk/app/puppet-pals-directors-pass/). Her laver eleverne små fremvisninger. Dette er tit en god ide, da de især på 7. klassetrin kan være meget generte og intimiderede i forhold til at ytre sig på tysk ’live’ foran klassekammeraterne.

iMovie (http://www.wondershare.net/ad/video-editor-win/?gclid=CIqk0dbR_8ICFaTOcgodeB4AKg) er ligeledes en god mulighed, når der skal laves skuespil,” slutter Marianne Kjems.

Carina Pedersen, Syddjurs commune, supplerer Marianne Kjems’ ideer med følgende, idet hun henviser til apps, som hun bruger på 7.-9. årgang:

”’Showbie’ (http://www.showbie.com) anvendes til at samle materiale fra eleverne.  Det er også muligt for dem at optage dialoger og forklaringer. Den er fantastisk!”

”’Make dice lite’ (https://itunes.apple.com/us/app/make-dice-lite/id379873571?mt=8) er en app, hvor man kan lave terninger. Med dem kan trænes mangt og meget, blandt andet udsagnsords bøjning.

Med app’en ’Explain everything’ (https://itunes.apple.com/dk/app/explain-everything-player/id548333668?mt=12) kan der fremstilles kopiark, og der kan  optages lyd.

’Pages’ (https://www.apple.com/dk/mac/pages/) er et unikt skriveprogram med masser af kreative muligheder.

Med ’I-movies’ https://www.apple.com/dk/mac/imovie/ fremstiller og redigerer  vi småfilm i tysktimerne, og med ’Garageband’ https://itunes.apple.com/dk/app/garageband/id408709785?mt=8 har vi fremstillet radioudsendelser, vejrudsigter og meget andet kreativt” slutter Carina Pedersen.