Tysk og fransk i skolen

Blog

Kejseren har fået klæder på!

Forslag til læseplaner for faget tysk er nu i høring. I læseplanerne forsynes kejseren med ”nye” klæder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 20. maj skrev jeg i bloggen ”Men han har jo ikke noget på” om høringssvaret på forenklede Fælles Mål: ” Lad os derfor håbe, at løfter og formuleringer i sidste ende vil danne den helhed, der skal til, for at kejseren kan få så meget flot tøj på, at der kan iværksættes en fornuftig tyskundervisning”. Udsagnet byggede som sagt på de forenklede Fælles Mål for tysk, efter at de var  gennemlæst og kommenteret.

Tysk og fransk i skolen

Den holdning er ikke ændret. De forenklede Fælles Mål trænger til en opstramning og afklaring på en række punkter.

Anderledes forholder det sig med ”Læseplan for faget tysk” og ”Læseplan for faget tysk som valgfag”, der i øjeblikket er i høring.

Kejseren får her klæder på. Man fornøjes over konstateringen af, at ”Faget tysk er et obligatorisk fag fra 5. – 9. klasse” tidligere beskrev ministeriet ”kun” faget som obligatorisk i 5. og 6. klasse.

I trinforløbene fra 5. – 7. klassetrin gives der gode og varierede eksempler på, med hvad og hvordan tyskundervisningen kan gribes an. Tysklærere, der skal undervise i tysk fra 5. klasse efter ferien kan opfordres til at læse med allerede nu. Via www.uvm.dk gelejdes man også til faget tysk.

Det er godt at læse om den placering, it og medier har fået. En tiltrængt opdatering.

Alt i alt et godt grundlag at komme videre på i den daglige tyskundervisning.

Ved gennemlæsning af læseplanerne kan jeg ikke lade være at tænke på, at eleverne i forløbet 5. – 9. klasse har sammenlagt 12 lektioner (1+2+3+3+3), medens eleverne med tysk fra 7. – 9. klasse kun har 9 lektioner (3+3+3) til at opnå det samme resultat.

Ministeriet antyder dermed, at kun elever med særlige evner for tysk vil være i stand til at nå de samme slutmål. Lektionstallene er vejledende, men der skal en del fantasi til at forestille sig, at kommunerne vil forholde sig positivt til flere undervisningstimer i faget.