Tysk og fransk i skolen

Blog

Merete Riisager: ”Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk”

Den 27. august kunne man under overskriften ”Næsten alle skoler har skruet ned for timetallet i tysk og fransk” læse journalist Sebastian Bjerrils indlæg, hvoraf det blandt andet fremgik: ”Siden reformens indtog har loven indtil nu anbefalet skolerne at holde fast i fire lektioner tysk eller fransk i 9. klasse. Sådan er det ikke længere, og det kan ses på skolernes indberetninger for begge fag.  I nedenstående indlæg uddybes problematikken og ministerens reaktion.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

#Fil 2

Tysk og fransk i skolen

Det er i dag svært at finde skoler

Af Sebastian Bjerrils artikel fremgår det videre:

"Det er i dag svært at finde skoler, der tilbyder eleverne fire lektioner i to sprogfag i 9. klasse. 

Folkeskolen.dk har flere gange kunnet berette om, at mange skoler ikke fulgte den anbefaling, der blev skrevet ind i folkeskoleloven i forbindelse med reformen”. 

Og senere i artiklen hedder det: 

”Politikerne rykkede nemlig med reformen tysk og fransk ind på skemaerne allerede fra 5. klasse, samtidig med at de tog én lektion fra de to fag i både 8. og 9. klasse. 

Sidste skoleår var det første, hvor anbefalingen ikke længere gjaldt, og det kan ses på skolernes indberetninger. 

Her var det kun 14 procent af skolerne, der havde fire lektioners tysk på skemaet i 9. klasse. I fransk var andelen endnu lavere. Her havde kun 31 af de 276 skoler med fransk på skemaet fire lektioner i 9. klasse. Det svarer til 11 procent”. 

Artiklen kan i sin helhed læses her:

https://www.folkeskolen.dk/640846/naesten-alle-skoler-har-skruet-ned-for-timetallet-i- tysk-og- fransk

I artiklen eksemplificeres ovenstående i nedenstående diagram:

#Fil 1

Tysklærerforeningen for Grundskolens bestyrelse har drøftet artiklens indhold og mener, det er en uholdbar situation for faget.

Formand og næstformand, Tine Lund og Carl Kinze har derfor forelagt undervisningsminister Merete Riisager problematikken, og hun fremfører bl.a. følgende:

”Som I også selv er opmærksomme på, så er timetallet for tysk vejledende, og derfor er det op til skoleledelsen at tildele timer til faget. Dog skal der gives et timetal, som tager højde for, at undervisningen lever op til de krav, der er fastsat i Fælles Mål.”

Uoverensstemmelse mellem timetal og Fælles Mål

Det kan betvivles, om det i alle tilfælde er muligt at imødekomme kravene med det timetal, der er stillet til rådighed for skoler, der ikke følger det vejledende timetal.

Ministeren fortsætter:

”Som reglerne er i dag, er det kun tre fag, nemlig dansk, matematik og historie, hvor der er fastlagt et minimumstimetal. Derudover er der fastsat et årligt minimumstimetal pr. klassetrin. Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk, men jeg vil meget gerne høre mere om jeres erfaringer og viden om en hensigtsmæssig undervisning i tysk på de forskellige klassetrin. Jeg vil derfor bede relevante medarbejdere i Undervisningsministeriet kontakte jer med henblik på at drøfte dette.”

TLFG ser frem til kontakten til undervisningsministeriets medarbejdere og ”stiller naturligvis gerne op til drøftelser, der kan belyse fagets reelle situation”, som Tine Lund udtrykker det og uddyber: ”Det er vort håb, at politikerne vil imødekomme det behov der er for et timetal, der står i et rimeligt forhold til kravene i Fælles Mål”.

Merete Riisager afslutter svaret på foreningens problematisering således:

”Regeringen er meget enig i, at antallet af fagtimer er vigtige for elevernes faglighed. Regeringen har netop fremlagt et udspil til justering af folkeskolereformen, hvori der blandt andet indgår et forslag om ekstra fagtimer. Regeringen skal forhandle udspillet med folkeskoleforligskredsen i den kommende tid, men det er regeringens ønske, at fordelingen af de ekstra fagtimerne prioriteres særligt til udskolingen og målrettes regeringens faglige prioriteter, herunder blandt andet sprogfag.”

Det er TLFGs håb, at ovenstående forhandlinger vil medføre større fokus på nabosproget tysk - og allerhelst naturligvis, at der politisk fokuseres på vigtigheden af, at timetallet i tysk mindst overholder det vejledende timetal for faget på alle klassetrin, at det varetages af linjefagsuddannede, samt at lærerne gives mulighed for faglig sparring og udvikling, udtaler Tine Lund.