Tysk og fransk i skolen

Blog

Ord, ord, ord!

Et basalt ordforråd er grundlaget for at kunne udtrykke sig, men inden man kommer så vidt, må ordforrådet tilegnes. Det er blandt andet det, denne blog handler om.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det siges, at tidligere forbundskansler i Tyskland Konrad Adenauer (kansler fra 1949 – 1963) regerede Forbundsrepublikken med kun 700 ord. Det er muligvis en sandhed med modifikationer, men det siger alligevel noget om, at man også med et mindre, men bastant ordforråd kan opnå ganske meget.

Tysk og fransk i skolen

Det hævdes endvidere, at veluddannede sprogbrugere behersker ca. 20.000 ord på deres modersmål, og at det kræver kendskab til ca. 8000 ord for at kunne læse et bredt udvalg af autentiske tekster.

Lars S Stæhr, der har forsket i sprogbrug, foretog i 2007 en empirisk undersøgelse af elever i 9. klasse med blandt andet The Vocabulary Levels Test og kunne her fastslå, at 68 ud af 88 elever ikke havde et tilstrækkeligt kendskab til de mest brugte 2000 ordfamilier i det engelske sprog. Samtidig fastslog han, at elever med kendskab til 2000 ordfamilier klarede sig væsentligt bedre i prøven i lytte og læse end elever, der ikke havde kendskab til disse ord.

Ovenstående siger noget om, hvor vigtigt det er, at vi træner og udbygger elevernes ordforråd.

Tysk fra 5. klasse

Med den reviderede folkeskolelov, der trådte i kraft den 1. august 2014 er faget tysk obligatorisk fra 5. klasse, og eleverne får dermed en helt ny indfaldsvinkel til at lære sprog. Hvor vi tidligere stod med elever i puberteten, er vi nu på et udviklingstrin, hvor det stadig er muligt at lege sig til et godt basissprog.

Det forventes blandt andet, at eleverne i første forløb kan forstå enkle ord, udtryk og budskaber ud fra situation, gestik og mimik, at de har viden om det tyske sprogs nære sproglige slægtskab med dansk, at sproget bruges i sang, spil, leg og bevægelse, og at eleven kan præsentere sig selv og den nærmeste familie.

Kompetencemålene for den mundtlige kommunikation er, at eleverne på tysk kan udtrykke sig mundtligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog.

Det er med andre ord vigtigt, at der skabes fokus på ordforrådet lige fra begynderundervisningens start.

Af læseplanen fremgår det om det første forløb, at hovedvægten fra den første undervisning indholdsmæssigt lægges på det nære miljø og emner fra elevernes hverdag . Det er inden for det område, ordforrådet skal søges og opbygges.

Tematisk spiral og musisk tilgang

#Fil 2

For mig at se, vil der derfor være en ide i at betragte indlæringen af ordforrådet i en spiral. Nederst i spiralen er begreber som ”ich”, ”meine Familie”, ”mein Alltag”, ”meine Freizeit”, ”meine Schule” etc. medens der øverst i spiralen tilsvarende er eksempelvis ”Wie ist es 16 zu sein?”, ”Wie plane ich eine/meine Familie?”, ”Jung sein”, ”Freizeitbeschäftigung und Arbeit in der Freizeit”, ”Wie sieht meine Zukunft in der Weiterbildung aus?” Med en sådan opstilling, hvor en lang række emner og temaer bygges gradvist op, vil der helt automatisk blive udbygget et ordforråd, som eleverne vil kunne drage nytte af.

Alt bygges ind i den sproglige handlen, hvor omdrejningspunktet er refleksion og læring i en dialogisk sammenhæng. Men alt skal jo begynde et sted, når ordforrådet skal fæstnes. Det giver helt sig selv, at ord skal gentages og gentages og gentages, før de sidder fast.

Her er sange og lege et vigtigt redskab. Sanger, tekstskribent og entertainer Uwe Kind leverer et ganske væsentligt bidrag. Googles ”Uwe Kind” eller læses http://www.lingotech.net dukker der en række musikalske bidrag op, der vil kunne benyttes lige fra de første tysktimer. Det samme gælder for sangen ”Deutsch ist Klasse” udgivet af Tysklærerforeningen for Grundskolen. Hent sang og info på www.tysklaerer.dk

Opbygning af ordforråd

Eleverne vil hurtigt kunne præsentere sig selv, hvor gamle de er, hvor de bor, hvilket telefonnummer de har (tallene 0-10), og inden længe vil de kunne spørge til hinanden og søge informationer.

Når det drejer sig om konkret ordforråd, vil spil som memory, enkle krydsordsopgaver, udfyldningsopgaver, forbinde ord med billeder, ”hoppe ord” på ordkort etc. kunne benyttes.

Tysklærerforeningen for Grundskolen har via nyhedsbreve i marts og april 2014 været med til at bidrage med links til ideer, der kan benyttes lige fra 5. klasse. Eksempelvis giver den af Europakommissionen sponsorerede hjemmeside http://www.europschool.net/static/site_final_2010/DICO_MOTS/DICO_MOTS/index.html adgang til arbejdet med tilegnelse af et basalt ordforråd inden for emnerne: Der Körper, die Kleidung, der Sport, der Wald, der Bauernhof und die Haustiere, die wilden Tiere, Gemüse, Früchte, die Fahrzeuge, die Spielsachen, die Schule, die Farben, das Haus, die Küche og das Badezimmer. Kort sagt alt, hvad der har med et grundlæggende ordforråd at gøre.

Den tematiske opdeling gør, at der kan arbejdes systematisk med ordforrådet. Eleverne kan pege og dermed lytte til ordenes udtale, selv gentage, og læreren kan efterfølgende selv lave flashcards, memoryspil eller domino til de enkelte temaer, hvis hun/han da ikke direkte opfordrer eleverne eller deres forældre til at være aktive med saks og klister.

Alle ovennævnte temaer vil også kunne indgå i den ovenfor skitserede spiral og dermed bringe et  indhold ind i den fortløbende tyskundervisning.

Eleverne vil hen ad vejen opleve, at ordforrådet bliver større og opleve, hvorledes det fæstner sig.

Det skal nok ende med, at det bliver sjovt for eleverne at lære og fæstne ord og bruge dem i meningsfyldte sammenhænge. Og er det sjovt for eleverne, er det også sjovt for lærerne.