Tysk og fransk i skolen

Blog

Så nåede vi i mål…

…men vi nåede ikke målet! Barokt, ikke? Alligevel er det tilfældet. Vi har afsluttet dette skoleår men uden endelige forenklede Fælles Mål for tysk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet har holdt informative møder med de faglige foreninger, hvor de har orienteret om såvel indhold i Fælles Mål som drøftet kommende tiltag. Flere møder er i støbeskeen.

Tysk og fransk i skolen

Der er blevet orienteret og drøftet, hvorledes Fælles Mål er som en ramme for målstyret undervisning. Det er blevet præciseret, at kompetencemål er flerårige, at færdigheds- og vidensmål er etårige. Der er blevet drøftet læringsmål for undervisningsforløb, læringsmål for modul eller lektion samt læringsmål for den enkelte elev. Alt sammen vigtigt og godt, men som en af læringskonsulenterne skrev til mig for nylig, da jeg forespurgte til de endelige forenklede Fælles Mål for tysk  og til læseplanen: ”for en god ordens skyld må jeg også nævne, at der stadig læses korrektur på læseplanenf”. Og her er vi ved sagens kerne: lærerne, der skal påbegynde undervisningen i 1. klasse i engelsk eller i 5. klasse i tysk/fransk er stadig i den situation, at de ikke kender det endegyldige svar på, hvad der er retningslinjer og pejlemærker for undervisningen i nye begyndersprog.

Folkeskolens journalist Andreas B Riise havde den 11. april et indlæg på folkeskolen.dk med overskriften ”Nye Fælles Mål kan koste sproglærerne sommerferien”. (http://www.folkeskolen.dk/543658/nye-faelles-maal-kan-koste-sproglaererne-sommerferien). Siden da har tysklærerne kunnet smugkigge på undervisningsministeriets hjemmeside og nogle, men alt for få, har været med til undervisningsministeriets gå-hjem møder.

Jeg tvivler ikke på mine kollegers faglighed og viden om metodik og didaktik også til at kunne gennemføre en relevant begynderundervisning. Det skal såmænd nok gå alt sammen. Men, det er trods alt dette ikke rimeligt, at kollegerne ikke kender de endelige rammer for den undervisning, der er sat bindende mål for. Det svarer helt til, at man sætter en person ind i en bil. Personen har prøvet at køre bil, har erhvervet sig et kørekort, men er i den situation, at han ikke kender færdselsreglerne. De er nemlig ikke skrevet færdige endnu!

På trods af det – god sommerferie.