Blog
Tysk er det naturlige andet fremmedsprog
Der har i den forgangne uge i pressen været nogen debat om fremmedsprogenes placering i uddannelsesbilledet.
Blandt andet har et indlæg på altinget.dk været genstand for diskussioner og overvejelser.
Det er dejligt at konstatere, at NCFF og TLFG trækker på samme hammel, når det drejer sig om tre fremmedsprog i grundskolen. Vi er blot ikke enige om selve strukturen, der kræver en generel nytænkning og organisering af fremmedsprog i folkeskolen. En dialog som TLFG gerne bidrager med.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) er sat i verden for at styrke fremmedsprogene på alle niveauer i undervisningssystemet.
Det kan derfor ikke overraske, at lederne af centret Hanne Wacher Kjærgaard (Vest) og Mette Skovgaard Andersen (Øst) på altinget.dk sender et åbent brev til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, hvor de beretter om fremmedsprogenes situation og om at ”fremmedsprogene bløder”. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/center-for-fremmedsprog-til-minister-goer-det-nemmere-for-unge-at-laere-sprog .Det skal man vist ikke være professor for at vide. Tænk blot på optaget af tyskstuderende på de højere læreranstalter her i år.
Se evt. https://www.folkeskolen.dk/871715/behoever-man-at-kunne-tysk
Det, der falder i øjnene…
Det, der falder i øjnene er følgende udsagn: ”Vi nævner fransk i parentes. Det er desværre fordi fransk efterhånen ’er en parentes i det danske uddannelsessystem. Som du måske ved, har skolerne en forpligtelse til at udbyde tysk, mens der kan udbydes fransk. NCFF så gerne, at skolerne var forpligtede til at udbyde begge sprog -og så kunne tilbyde et tredje som tilbudsfag (valgfag i 7. klasse og frem). Men her er der en snubletråd mere: På grund af de nye regler om et obligatorisk praktisk-musisk valgfag har mange mindre skoler ikke længere mulighed for at tilbyde et valgfag i fremmedsprog overhovedet”.
Det er ingen hemmelighed at TLFG i sin tid opstod fordi foreningen ser Tysk som naturligt 2. fremmedsprog i grundskolen. Tysk er vort nabosprog, og at Tyskland er vores væsentligste samhandelspartner. Vi har tætte kulturelle bånd, der gennem tiden har forbundet og forbinder Tyskland og Danmark. Dette markeres yderligt da 2020 fejres som venskabssår for de to lande.
At valgfag i sprog bliver pålagt skolerne kan vi kun hilse velkommen. Det er svært at se i den nuværende fagstruktur og fagene skal måske nytænkes i den forbindelse - men vi glæder os til at være med i den proces som faglig forening.
TLFG anser det som overordentlig vigtigt at styrke fremmedsprog
Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) blev grundlagt for 10 år siden ud fra den betragtning, at tysk skulle styrkes i uddannelsesbilledet. Det er også sket. Tysk er blevet indført fra 5. klasse og TLFG har gennem sit sprogpolitiske arbejde sikret, at tysk får sat nogle spor.
Ovenstående betragtninger vil TLFG naturligvis arbejde for at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil tager med i sine overvejelser, når den fremtidige sprogpolitik skal diskuteres.
Indlægget er udarbejdet i samarbejde med Tine Lund, Formands for TLFG