Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Eleverne lærer bedst og mest, når de selv er aktive, og derfor skal alle være aktive så meget som muligt i så lang tid som muligt i løbet af undervisningen. Således udtrykkes det i vejledning i faget tysk, hvor der også kan findes ideer til arbejdet med at udtrykke sig mundtligt: http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-tysk#cookieaccepted
Hvad er mundtlig kommunikation?
I ovenstående publikation omtales den mundtlige udtryksfærdighed bl.a. således: Mundtligt sprog er karakteriseret ved at være mindre komplekst end skriftligt sprog. Det indeholder gentagelser og omformuleringer, fordi vi i situationen reagerer på, at vores samtalepartner ikke forstår, hvad vi siger.
A: „Hallo. Wie geht’s?” B: „Danke, gut. Und dir?”
Så er kommunikationen i gang, men for at en mundtlig kommunikation kan lykkes, skal færdigheder og viden arbejde sammen. Man skal
• kunne forstå, hvad den anden siger
• overveje, hvordan man vil sige det
• vide om det, man vil sige, er passende i situationen
• mobilisere ordforråd til at svare med
• vide, hvordan man bruger kommunikationsstrategier
• anstille overvejelser om sproglig korrekthed
• tænke på udtalen og sprogmelodien
Det er her, gambitterne kommer ind i billedet.
Kombinationsopgave
Indlæringen kan bl.a. gennemføres på følgende måde. Eleverne arbejder sammen i par eller mindre grupper og koordinerer det tyske og det danske udtryk. Der kan skabes lidt konkurrence ved at sige ”hvem bliver først færdig med flest mulige rigtige kombinationer?”
Eleverne får udleveret et A4 papir med følgende udtryk:
Na, und? Sig mig lige
Hör mal Nå, hvad så?
Sag mal For øvrigt
Übrigens Ja, det er rigtigt
Ja, das ist wahr NetopJa, det er rigtigt
Da hast du eben recht Men altså
Eben Ja, men …
Ja, aber Lige netop
Aber Netop
Also Alt i alt
Das heißt Men altså
Kurz und gut Det vil sige
Unter allen Umständen Jeg mener, at …
Alles in Allem Kort sagt
Ich meine Under alle omstændigheder
Das meine ich auch Det synes som om …
Ich meine, dass Det mener jeg også
Es sieht aus als ob Jeg mener, at ...
Es scheint als ob Det ser ud som om …
Find en makker
Udtrykkene kan også noteres på små kort, der kopieres i to eksemplarer.
Kortene blandes og fordeles mellem eleverne. De går nu rundt i klassen og skal finde en makker, der har det samme kort som dem. Følgende kan noteres på tavlen:
Elev A siger til en kammerat: Da hast du eben recht!
Har kammerat B det tilsvarende kort, siger han: Oh ja, da hast du eben recht – hvorpå parret går til siden.
Har kammerat B ikke parallelkortet, siger han: ”Tut mir leid – ich habe … (Unter allen Umständen)
Når alle har fundet deres makker er, legen slut.
Memory
Kortene kopieres i to farver. På det ene kort er den tyske betegnelse og på det andet den danske. Der kan nu spilles memory to og to.
Man kan give eleverne en række udtryk, der er kopieret på kort, hvor den ene elev har udtrykkene:
Im Gegensatz zu dem, was man glaubt
I modsætning til det, som man tror
Inzwischen
I mellemtiden
Aber…
Men …
Im Gegenteil …
I modsætning til …
Den anden elev har udtrykkene:
Wogegen …
Hvorimod …
Trotzdem …
På trods af …
Stattdessen …
I stedet for…
So wie ich das sehe …
Sådan som jeg ser på det …
Det er nu hver elevs opgave i en dialog – det kan eventuelt være om det tema, eller den tekst, man netop har arbejdet med, at bruge sine udtryk i samtalesammenhængen.
Den elev, der først har benyttet sine udtryk mest hensigtsmæssigt har ”vundet” samtalen.
Der kan ikke være tvivl om, at sådanne små samtalelege virker som motiverende i samtalen og dermed i elevernes sprogtilegnelse.
Der kan findes yderligere inspiration til gambitter ved at google ”Gambitter på tysk”.
På Emuen kan øvelserne begrundes og uddybes gennem vejledende eksempler på læringsmål, tegn på læring og udfordringsopgave: http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/tysk/8-9-klasse/mundtlig-kommunikation/samtale/fase-2 - cookieaccepted
Go’ fornøjelse – dine elever bliver med sikkerhed også bidt af gambitter!