Blog

Lærerjobbet - Et vigtigt erhverv som vi skal værne om - for børnenes skyld.

Det er vel ikke længere attraktivt at undervise i den danske folkeskole?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerprofessionen mangler status og prestige, og det skræmmer enhver ung som muligvis overvejer læreruddannelsen. Ansøgertallene er faldet på uddannelsen og det bør vi være stærkt bekymrede for. 

Samfundsudviklingen, den kulturelle frisættelse og skolen i forandring med de flotte intentioner og de manglende ressourcer fra april 2013, tegner virkeligheden for nutidens folkeskole. Ordene tillid og respekt for lærerfagligheden er udskiftet med dårlige vilkår, manglende tid til forberedelse, store udfordringer med udadreagerende børn og unge,  inklusionsproblematikker, og ca. fem millioner mennesker som har en mening om, hvordan skolen skal drives. Den komplekse profession kræver en superman, men en afgørende faktor er, lysten til at undervise børn og unge under en anti-autoritære pædagogik. Det er Danmarks fremtid vi står med, og vores børn og unge har brug for uddannede lærere. Lærerne er nøglen til en velfungerende folkeskole, og derfor er det et erhverv som vi skal værne om. Lærere der har tid til at planlægge en undervisningen, hvor kvaliteten afspejles i hver lektion. En undervisning som er præget af, at læreren har taget hensyn til den enkelte elevs faglige og sociale kunnen. En lærer som har tid til at møde det enkelte barn.

Tabene er enorme, både for børn og voksne, hvis de nuværende besparelser på skoleområdet ikke stoppes, og en milliard kroner er ikke nok.  Vi skal satse på uddannelse med den nødvendige handling og økonomi. Jeg mener at vi skal investere og opkvalificere nutidens læreruddannelse, fordi vores folkeskole og elever er et produkt af et samfund, der i den grad gør lærergerningen uundværlig. Børnene har brug for dygtige lærere - og jeg har brug for en kollega. Vi kan ikke blive ved med at fastholde og nedprioritere læreruddannelsen i det uddannelsesmæssige hierarki - det er Danmarks fremtid vi står med. Vi bør lytte til de studerende, og skabe en læreruddannelse med mening, en uddannelse som afspejler nutidens folkeskole. Teori og praksis bør hænge mere sammen - derfor er det tid til, at vi sætter ind med mere praktik. Det er vel på tide, at gøre læreruddannelsen attraktiv - for børnenes skyld. 

Hirma Ljeskovica Bektas

Jeg er lærer med en Cand. pæd. Didaktik Dansk og underviser i udskolingen. Min passion ligger stærkt på vidensdeling og udvikling i folkets skole. Vores elever er et produkt af nutidens samfund, som i den grad gør lærergerningen uundværlig!