Håndværk og design studiepraksis

Håndværk og design studiepraksis

Blog

Om indretning af et HD (træ)værksted 1

Dette indlæg er det første i en serie, hvor jeg reflektere over indretningen af det nye Håndværk og design værksted ved læreruddannelsen i Roskilde. Dette første indlæg omhandler værkstedet uden værkstedsinventar

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg underviser i den hårde del af Håndværk og design på læreruddannelsen i Roskilde.

For et halvt år siden startede vi det første HD hold på campus - uden et  færdigt faglokale, maskiner eller værktøj.

Lidt en udfordring og sikkert også en problemstilling, som er genkendelig ude i landet. 

Håndværk og design studiepraksis

På bloggen skriver underviser på læreruddannelsen i Vordingborg, Peter Hersted, og hans studerende om studiepraksis i håndværk og design-undervisningen.

Det har givet mig en mulighed for at gennemtænke og redefinere, hvad det egentlig er vi skal have, for at kunne varetage den hårde del af Håndværk og design.

Jeg vil i flere indlæg i foråret sætte mine tanker og overvejelser om indretning af et værksted i forskellige nedslag - ind i bloggen her: Værktøj, maskiner, opspænding, sug m.m.

I HD fagets første modul (uddannelsen består af  tre moduler) har vi haft fokus på grundlæggende teknikker i træ (og tekstil - metal kommer i andet modul). Vi har arbejdet med at udflække træ, arbejde i friskt træ med kniv, vi har arbejdet med optegning på træ, savning på langs, tværs og i smig.

Mine studerende er bedt om at købe det skærende værktøj, så de altid har en kvalitet, de selv ønsker, det skal have: Snitteknive Morakniv 105 og/eller 120, en stemmjernskniv og en japansk sav, med to klinger, som henholdsvis er krydsslebet (til savning på tværs) og retslebet (til savning på langs). Hamre, knibtænger, målestokke, vinkler, tvinger, bor og boremaskiner - har jeg indkøbt.

Så basis værktøjet har været på plads, men hvordan spænder man emner op til bearbejdning, når vi ikke har høvlbænke til rådighed? 

Jeg har tidligere haft  god succes med at lade børn arbejde ved en ombygget IKEA skammel i et projekt i Grønland.

Mit ønske har været for mine studerende at lave en vandret og en lodret opspænding på IKEA skamlen og jeg tænke det kunne lade sig gøre at konstruere. Derfor indkøbte jeg 20 IKEA skamler ( koster 99 kr/stk) 

På sædefladen blev monteret et kontrastykke, så man har støtte på smalfalden til tværsavning. Kontrastykket er monteret med to dyvler, så det kan tages op og i efter behov. Træet kan holdes med hånden eller spændes fast med en lille skruetvinge op igennem bærehullet.

Til lodret opspænding har jeg konstrueret en form for skærestøtte/ kasse monteret fra fodstykket op over sædet, med et styrebrædt bagpå. Det stykke der skal saves, sættes fast med en tvinge, så den linje, der skal saves efter, er lige over og i retning med den forsavede fure i skærestøtten.

Du skal nok se på billederne herunder for at forstå det helt :)  

Flere billeder

Powered by Labrador CMS