Blog

Autentisk kommunikation i fremmedsprog

At lære et nyt sprog kan være en sjov og meningsfuld oplevelse med det virkelige livs sprogbrug og social interaktion

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: app.emaze.com

Tanker fra en lærerstuderende

Mit navn er Mille Frederiksen. Jeg er 22 år gammel, og er netop i gang med at uddanne mig til lærer på Professionshøjskolen Absalon i Trekroner. På denne blog vil jeg forsøge at italesætte de op- og nedture, man som lærerstuderende kan opleve – jeg har en masse på hjertet og vil rigtig gerne dele mine tanker omkring dét at gå i skole (som vi alle jo gør), og om hvad der følger med i udviklingen fra elev til lærer. Ikke mindst mine tanker om de fordomme og forventninger, der er til læreruddannelsen, og hvordan det i virkeligheden er. Jeg håber, I vil være med på en reflekterende rejse!

Fremmedsprog er noget af det sværeste at undervise i, for vi forstår og lærer sprog forskelligt. Og det er ikke altid lige nemt at kunne se det sjove eller spændende i at lære nye sprog – nogle vil mene, at det er det rene volapyk og kan sammenlignes med matematik, hvilket jo egentlig heller ikke er så forkert igen, da sproget også er opbygget af regler, strukturer, systemer og niveauer. Og disse er til netop for at kunne tilegne sig sproget og forstå det. Det er abstrakt, men ikke desto mindre kan det være en sjov og selviscenesættende proces, der bidrager til ens forståelse for andre, en selv og egen sproglig identitet.

I knap 3 måneder, har jeg haft travlt med at sætte mig ind i det tyske sprog, men også generelt lært om hvordan fremmedsprogstilegnelse kan håndteres. Nu har jeg så den fordel, at jeg altid har kunnet lide tysk, og jeg har været meget motiveret for, at denne gang skulle det lykkedes for mig at blive fortrolig med det tyske sprog.

Og nu med nye strategier og teknikker, har jeg opnået langt større indsigt og forståelse for, hvad det vil sige at kunne et fremmedsprog.

Jeg har lært så mange sjove lege og aktiviteter med udgangspunkt i autentisk kommunikation: sociale inkluderende aktiviteter, som både giver mig mod på at kommunikere på et fremmedsprog, og sætte mig ind i en anden kommunikationsverden, der alligevel formår at forene os alle.

Ligesom med så meget andet, er det et forsøg på at skabe mening – meningen i at lære fremmedsprog sammen med de forskellige kulturelle identiteter vi forsøger at etablere hele livet.  

En ting jeg især har lært, er begrebet 'Chunks', som direkte oversat betyder bidder eller ved informativ forståelse: en del af noget. For eksempel en del af en tekst. Helt konkret skal det forstås som sætningsbidder, altså vendinger som ofte bliver brugt til hverdag og specifikke situationer, f.eks. "Herzlichen Glückwunsch!" (Tillykke!) eller "Wie geht's?" (Hvordan går det?).

Et udpluk af hverdagens kommunikationssituationer, om man så må sige. Et redskab til at isolere hyppige sætninger, som giver et indblik i sproget og hvordan det bruges – særligt ved social interaktion, for det er jo der sproget skal bruges.

Når man står i en situation, hvor man skal fortælle om ens yndlings farve på tysk eller hvad man lavede i går, skal man jo tage stilling til hvad man vil sige om en selv igen og igen, og på den måde skal man sprogligt iscenesætte sig selv. Man kommer til at tænke meget over, hvordan man ville udtrykke sig på modersmålet, og hvilken forskel der skal udøves, for at man kan udtrykke, hvad man gerne vil.

Jeg har før prøvet at ville sige rigtig meget, men ikke fået det sagt, fordi jeg manglede ord eller måder at beskrive det på (altså med fremmedsproget), og ønskede at jeg kunne blive forstået på den måde jeg gerne ville.

Med det sagt, er det jo naturligvis også derfor jeg er så begejstret for de aktiviteter, som min tysklærer har præsenteret for mig. Der bliver sat stor fokus på at lære sproget i det sociale og ved autentisk kommunikation i form af scenarier, som faktisk udfolder sig i det virkelige liv, hvor det eneste formål er, at kunne kommunikere og forstå hinanden på tværs.