Pædagogik på kanten

Blog

Aktuel skoledebat i USA - ghettoskoler i centrum

Selv om P-tech og andre skoler for udsatte unge har success går debatten på at mange skoler i fattige områder er alt for dårlige

Offentliggjort Sidst opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om der er mange eksempler på velfungerende ghettoskoler i USA (P-tech, som jeg nævnte i mit sidste indlæg, og som jeg vil vende tilbage til, er et sådant godt eksempel) går debatten under den igangværende valgkamp også i høj grad på temaet "poor education for the poor". Mange indlæg i medierne handler om at der - angiveligt - på trods af de gode eksempler - er tale om at det går tilbage for de fleste offentlige skoler i fattige distrikter. Det bliver hævdet, at alt for mange folkeskoler i belastede områder "offer futureless education", mens skolerne i de bedre distrikter sikrer eleverne god skolegang og klæder dem godt på til videre uddannelse / jobmarked. I stedet for at skolen kunne være med til at bryde negativ social arv og løfte børn og unge fra en belastet baggrund op, så forstærker skolen uligheden i USA, hævdes det. Alt for mange unge fra de fattige kvarterer ender i blindgyder med drop-out, misbrug, kriminalitet og overførselsindkomster. Samtidig har amerikansk økonomi under Obama virkelig forbedret sig - og buldrer derud af. Erhvervslivet mangler "skilled workers", faglærte, teknikere, IT-folm, osv. - så en af de løsninger, som mange debatindlæg her i USA peger på, er at follkeskolerne, især i de fattige områder, skal være bedre til at undervise eleverne i de kompetencer, som der er brug for på arbejdsmarkedet.

Vh. Frans