Pædagogik på kanten

Pædagogik på kanten

Blog

Kan man løse restgruppeproblematikken og manglen på håndværkerere/ teknikere/ IT-folk med en ny skoleform??

En ny amerikansk skoleform, som Obama har en stor aktie i, kan måske give svaret på det spørgsmål. Det handler om at tænke folkeskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse sammen i ét forløb - det hedder "P-tech" og står for "Pathways to Technology"

Publiceret Senest opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste vestlige samfund, herunder Danmark har tre store problemer på uddannelsesområdet: 1. restgruppeproblematikken (frafald, drop-out, manglende trivsel og motivation i skole/uddannelse osv.) og det, der i skoleforskningsjargon hedder: 2. "STEM-problematikken" (STEM=Science, Technology, Engineering, Math, i praksis hele det teknisk-naturvidenskabelige, IT-mæssige og håndværksmæssige område ), der handler om børn og unges manglende motivation og interesse for håndværk, teknologi, naturvidenskab, matematik og IT. Endelig er der 3. Drengeproblemet: alt for mange drenge underperformer i skolen, især dem med en anden etnisk baggrund, og ender på kanten af samfundet med for lidt eller ingen uddannelse.

På den ene side har vi altså en stor og stigende gruppe unge, der falder fra, ryger ud af uddannelsessystemet og ender på kanten, og de fleste af dem er drenge, og på den anden side har vi et stort og stigende behov for at flere vil være håndværkere, teknikere, IT-folk, maskinmestre, ingeniører osv. Nogle beregninger peger på at vi i løbet af få år måske kommer op på at mangle op mod  200.000 af nævnte kategorier i Danmark. Altså tre store problemer. Men hvad nu hvis man kan kunne løse alle tre med ét hug? "Dem på kanten, især drengene" går ind i "STEM-området" og bliver til vindere i stedet for tabere? Det er præcis det, der sker i en ny amerikansk skoleide, den såkaldt "P-tech" (står for "pathways to technolgy"), der især er oprettet i ghetto-områder. For godt til at være sandt? Måske, måske ikke.... 

I USA har præsident Obama og hans vicepræsident, Joe Biden, i hvert fald været meget optaget af den ide. Obama har bl.a. omtalt og rost forsøgene i en af sine "state-of-the-union" taler. Det handler om at etablere en skoleform, der har fokus på STEM-området og som blander folkeskolens overbygning med ungdomsuddannelse (erhvervsrettet og gymnasial) og videregående uddannelse i ét sammenhængende 6 årigt forløb, "P-tech". Det er præget af en STEM-fagrække, masser af praktik, tilknytning til arbejdslivet fra dag 1, hands-on, mentorordninger og fokus på personlig udvikling (dannelse), altså nogle af de elementer, vi også kender fra turboforløbene i Danmark ("Drengeakademiet", "Fokus-på-livet", "Camp BU", osv.). Kunne vi gøre noget tilsvarnede herhjemme? Det vil jeg fortælle om og diskutere mere på denne blog !     

Powered by Labrador CMS