Pædagogik på kanten

Blog

Skole USA i chok – men bottom-up skoleudvikling skaber håb for fremtiden

Tømmermænd i skole-USA ovenpå valgresultatet. Men på den alternative "BIG" high school i Iowa tror eleverne på at deres generation i fremtiden vil vælge en bedre vej for landet

Offentliggjort Sidst opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Jeg bliver først 18 år på lørdag, så giv ikke mig skylden for resultatet i går. Men bare vent til vi (eleverne på skolen) kan stemme, så går det ikke sådan” siger en elev til mig, da jeg møder op på hendes skole, her onsdag morgen d. 9.11., dagen efter valget – hvor skole-USA er i chok over et valgresultat ingen havde set komme. Helena er 17 år og går på en såkaldt Iowa BIG-skole, der er en alternativ kommunal high school med 125 elever fordelt på de 4 high school år: freshman, sophomore, junior og senior. BIG er ikke en forkortelse, men BIG henviser til ”BIG thinking” og ” ”the BIG perpective”, forstået på den måde, at man gerne vil have eleverne skal se de store linjer, de store sammenhænge og forstå den komplekse, globale verden, de er en del af. Målet er, at de kan tage deres skæbne i egen hånd, tænke fremad og bedre navigere i både lokale og globale fællesskaber og sammenhænge. ”Bæredygtighed”, ”fællesskab” og ”innovation” er centrale mål for skolen.  

Ved valget i går gik staten Iowa, som de fleste andre stater, til Trump, men i byen Cedar Falls, hvor skolen ligger, stemte de fleste på Hillary. Stemningen på skolen denne morgen er af samme grund ret trist, men omvendt så tror man ikke på top-down løsninger her. Man har ikke en forestilling om, at man kan sætte sig ned og vente på at nogen ovenfra kan komme og klare det hele for en. Regeringer og lovgivning kan ikke nødvendigvis løse tidens store problemer, slet ikke med den ledelse, der nu er på vej i Washington.

Iowa Big skolen er en 100% offentlig finansieret alternativ overbygningsskole for 14-18 årige, der tager deres 4 high school år her. De er typisk kørt fast i forskellige problemer på den normale skole og har brug for at starte på en frisk. På BIG skal de stadig leve op til de normale standarder og faglige krav, der er til high school, men BIG-skolen har stor frihed til selv at definere de veje, man vil gå for at nå målene – og så har skolen det særlige førnævnte værdigrudlag.

Og modsat de normale high schools i staten, har man en udpræget projekt- og praktikorienteret hands-on tilgang som på P-tech (se tidligere blog-indlsag) - en pædagogik uden test, karaktergivning og prøver. I stedet har man en daglig processorienteret evalueringspraksis, hvor lærerne på intranettet (”min uddannelse”) giver feed-back til eleverne med brug af kategorierne, ”forsøger”, ”godt i gang” og ”godkendt”.

"Jeg var helt udbrændt af alle de test vi fik på den første skole, jeg gik på”, siger en anden elev til mig. ”Det er så spændende med alle de projekter, vi har her. Jeg lærer meget bedre på den måde” fortsætter hun og tilføjer at hun lige nu arbejder med et projekt, hvor de sammen med et IT-firma er ved at udvikle en ”teenage-pige-app”, der kan hjælpe dem til at modstå det voldsomme pres, som mange piger i den alder oplever i forhold til at de skal performe og præstere i top på alle livets områder (udseende, karakterer, venner, forbrug, tøj, osv.). Hun er helt åben overfor en fremtid, hvor hun skaber sin egen virksomhed – og en anden retning for USA end den, de ældre generationer lige har valgt. Det lyder da rigtig godt her på en ellers ret mørk onsdag !