Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Religionslærerens forberedelse en helt almindelig onsdag

Undervisningssituationen bliver mere og mere kompleks. Elevgruppen er ikke homogen. Det stiller høje krav til forberedelsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg skal forberede næste forløb. Det er vigtigt, jeg denne gang når at øve fremlæggelse og produkt. Det betyder, at der også skal være tid til, at eleverne laver en problemstilling. Mon ikke jeg skal lave et forløb med kristendommens udvikling i Danmark? Jo, det mangler jeg at få dækket.

Sprogvanskeligheder

Ja…..  det må være det, jeg går med. Er de mon der, hvor de kan det? Ja de fleste er. Men hov vent, Hvad med Yossef? Han kan jo slet ikke tale dansk endnu. Det går ikke med de kilder, han kan jo slet ikke forstå dem. Jeg må hellere finde et par billeder som kilder. Hmm – men kan han forstå konteksten?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Gruppedannelse

De er så langt i skoleforløbet, de selv kan lave fornuftige grupper. Nej det går ikke, hvad så med Patricia? Hun kommer aldrig, når der skal fremlægges. Hun får angst. Hende vælger de fra. Jeg laver grupperne og sætter hende sammen med Lola og Mads. Og så skal de fremlægge kun for mig, så går det. Det må de gøre mandag – der har jeg forberedelse, det må blive der. 

Ordblinde

Ok så. Nu skal jeg altså have fundet nogle kilder. (og huske de skal scannes og ocr genkendes til Julie, Peter og Tristan.)

Særlige udfordringer

Så mangler jeg bare at lave timeskema til Jonas, så han kan overskue timens gang.

Hov stop. Jeg skal jo også lige finde noget, der udfordrer Ole og Linette. Jeg sætter dem sammen og beder dem finde en ekstra kilde selv.

Når jeg er kommet så langt i tankestrømmen, kan jeg endelig gå i gang med det faglige forløb. Jeg lægger ud med at lave et forløb, der rammer midten, og så justerer jeg op og ned, så jeg rammer og rummer alle elever i klassen. Det er i hvert fald intentionen. Men det bliver mere og mere svært for hvert barn, der bliver inkluderet. Jeg gør mit bedste, men er det godt nok for den enkelte elev?

(for en god ordens skyld skal det tilføjes, at alle navne i bloggen er opdigtede)