Charlotte Papsø
Blog
Vandpistoler styrker vel sprogmotivationen?
Vi spiller mange kort spil i engelsktimerne , hele sidste år spillede vi på 7 og 8 årgang og på tværs af klasserne. Målet var at styrke deres ordforråd og deres dagligdags talesprog ved at spille forskellige amerikanske spil.
Nogle dage starter vi timen med en fælles igangsætnings leg, som fx. kan omhandle konkret ordforråd fra en læst tekst eller det emne vi er igang med og andre gange er det vælg et spil fra kasserne og igang. 3 gange i timen cirkulerer vi nogle af eleverne i grupperne efter hårlængde, skostørrelse alder eller bare efter hvad vi nu syntes. "Vi" er min kollega Maja og jeg, der kan se på det mundtlige udbytte eleverne får i de her timer at det er den rigtige vej at gå. Der er mange forskellige spil typer og det gælder for alle spil at de skal vække spontan tale og stimulere brugen af kommunikative strategier for at udtrykke sig, hvad enten det handler om at komme i tanke om et ord før de andre eller at vælge hvem fra gruppen der er "Most likely to...". Jeg har købt en hel del spil på mange ture over atlanten og kan blive ved med at finde nye sjove lærerige kortspil. Kriteriet for min udvælgelse har været at de skal kunne spilles på bagsædet af en bil . ( Så har jeg nemlig kunnet prøve dem af på mine egne børn og win win - snakket engelsk med dem når vi har været på roadtrip eller i fly).
Vandpistolerne er kommet til i år, vi kunne se det virkede på vores kolleger i forhold til at tvinge dem til at tale lidt engelsk til en personalefest. Et lille strint vand får det engelske sprog til at rulle. (I disse krænkelsestider er det måske nok ikke den bedste idé - men, altså hidtil ingen klager , kun elever der prøver at fremhæve deres eget engelsk ved at tale så højt vi kan høre det) , vi vover det alligevel og så længe eleverne ikke er iført hvide t-shirts om onsdagen er der nok næppe nogen der lider overlast.