Astra-bloggen

Blog

Klar besked om den fælles prøve

Ny prøvevejledning er landet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der gennemføres fællesfaglige undervisningsforløb på livet løs på alle landets skoler i disse måneder. 9.-klasserne skal nemlig til fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi til sommer, og forud for denne ligger fællesfaglige forløb.

Mens eleverne fordyber sig i at belyse naturfaglige problemstillinger, gør naturfagslærerne sig umage med at sætte naturfagene i spil, så det giver sammenhæng for eleverne. Men allerede nu kan det være en fordel at skele til den nye version af prøvevejledningen til prøverne i naturfagene, som netop er udkommet. Den rummer nemlig en række præciseringer af forhold omkring prøven, som nogle har været i tvivl om.

Også ny version af prøvebekendtgørelsen

Prøvevejledningen uddyber prøvebekendtgørelsen, som også er kommet i en ny, men for naturfagenes vedkommende meget lidt ændret, version. Det væsentligste at lægge mærke til er formuleringen fra stk. 4.5, hvor det nye er fremhævet her:

Den naturfaglige problemstilling og arbejdsspørgsmål, som skal være forskellig fra undervisningens naturfaglige problemstilling og arbejdsspørgsmål i det pågældende fokusområde skal godkendes af læreren/lærerne.”

Har man før været i tvivl, så er der nu klar besked: Eleven/gruppen kan ikke gå til prøve i en problemstilling, som er magen til en, de har arbejdet med før.

Misforståelse om fagenes forholdsmæssige fordeling udryddes

Der har hidtil hersket lidt forvirring om, hvilken indflydelse det vejledende timetal har på den fælles prøve. Det er nemlig sådan, at opgivelserne til prøven skal stå mål med vejledende timetal: Mest fra fysik/kemi, næstmest fra biologi og mindst fra geografi. Men det gælder kun selve den samlede opgivelse af tekster og andre udtryksformer end tekst til prøven. Fx er det ikke sådan, at lærere og censor under selve eksaminationen skal holde øje med, om der siges mest fra det ene fag, næstmest fra det andet og så videre. Det slås fast med denne formulering fra prøvevejledningen (side 8):

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Der er ikke tilsvarende et krav om, at elevens/gruppens belysning af den naturfaglige problemstilling skal opdeles efter det vejledende timetal for fagene.

Hermed skulle den misforståelse gerne være udryddet.

Opgivelserne kan ‘med fordel’ indeholde mål

I takt med gennemførelsen af de fællesfaglige forløb er det klogt at ‘samle til bunke’, for så er opgivelserne til prøven stort set klar. Men det kræver, at man er skarp på, hvad opgivelserne skal indeholde, nemlig både tekster og andre udtryksformer. Hvad angår de enkelte fokusområders forbindelse til Fælles Mål, udtrykkes det som noget nyt på denne måde på side 7:

Hvert fokusområde kan med fordel indeholde en tydelig relation til Fælles Mål for de tre naturfag, fx med angivelse af tværfaglige mål og/eller de læringsmål fra henholdsvis fysik/kemi, biologi og geografi, som eleverne er blevet undervist efter…

Når der således ‘med fordel’ kan angives, hvilke mål fokusområdet relaterer sig til, er det værd at huske på, at det er en hjælp: Først og fremmest for eleverne og dernæst for censor at vide, på hvilket grundlag prøven finder sted inden for de enkelte fokusområder, eleverne har trukket. Der er ikke ændret på det forhold, at eleverne ikke skal til prøve i alle mål fra alle tre fag, men alene det stof fra fagene, som relaterer sig til det fællesfaglige fokusområde, de har trukket.

Ny opbygning - og nu med indholdsfortegnelse

Den nye prøvevejledning er blevet struktureret således, at den først kommer ind på den fællesfaglige undervisning frem mod prøven og dernæst gennemgår prøvens mange facetter under en række overskrifter som: Opgivelse, hjælpemidler og bedømmelse. En indholdsfortegnelse bidrager yderligere til læsevenligheden. Leder man efter det med uddybende spørgsmål, som er vigtigt at have styr på, skal man kigge i afsnittet: Lærerens/lærernes forberedelse inden prøven.

Oversigt over præciseringer

Nedenfor er en række andre præciseringer fra den nye prøvevejledning oplistet:

  • ‘Fællesfaglig’ betyder ‘tværfaglig’ - se side 3.
  • ‘Fællesfagligt fokusområde’  defineres - se side 3.
  • Vejledende tjekliste til fagteamet i arbejdet med at planlægge fællesfaglige undervisningsforløb - se side 3-4.
  • Prøven er tværfaglig - der eksamineres ikke i ét fag ad gangen - se side 7.
  • Det er en forudsætning for at aflægge prøve, at eleven har afleveret en problemstilling med tilhørende arbejdsspørgsmål - se side 14 og flere andre steder.
  • Eksempler på uddybende spørgsmål - se side 14-15.
  • De elever/grupper, der er til prøve i lokalet samtidig, skal arbejde med hver deres naturfaglige problemstilling - ikke nødvendigvis med forskellige fokusområder, som det tidligere lød, og som kunne besværliggøre at få kabalen til at gå op - se side 15 og 17.

Se selv detaljerne

  1. Prøvevejledningen findes på ministeriets hjemmeside.
  2. Prøvevejledningen findes via Retsinformation.dk - find afsnittet om Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i bilag 1, som handler om de bundne prøver, stk. 4.

P.S. Husk at tjekke, hvilke skoler i nærområdet, der allerede har erfaringer med den fælles prøve - de kan ses på Danmarkslisten, som Astra har samlet på NTSnet.dk.