Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Er sidste halvdel af 9.klasse meningsløs?

9.klasser, afgangsprøver og en elevarbejdsindsats, der er vidt forskellige. Hvad sker der med de unge mennesker i det sidste halvår af 9.klasse? Hvorfor taber vi elever lige på målstregen? Og måske mest interessant, sker dette i alle sociale lag?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Marie Coleman

De sidste 10 år har jeg været lærer i overbygningen. De sidste måneder af skoleåret byder på afgangsprøver, hvilket er en blandet fornøjelse. Fra de flittige elever, hvor denne tid er en fest, til de dovne elever, som ikke just præstere. Og ikke at forglemme den gruppe af elever, som ikke er særlig godt begavet, men slider sig til viden og på trods – kommer fornuftigt igennem afgangsprøverne. (Den sidste gruppe er mine absolutte favoritter)

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Forår, fest og hormoner

Solen skinner, pigerne har ikke meget tøj på, hormonerne bobler og sidste skoledag (læs KÆMPE FEST) venter lige om hjørnet. Eleverne ved, hvad de skal næste skoleår. Det har de brugt deres terminskarakter til. Så hvad er der egentlig på spil til sommerens prøver? For dem der skal i 10.klasse er der jo et skud mere i bøssen!!

Hvem kan argere i forskellige arenaer?

De dygtige elever kan – uden at falde igennem styre denne tid. Undervisningen bliver brudt op, og i de fleste fag går læreren fra at være lærer til at være vejleder. Den enkelte elev skal nu vise, at han/hun kan tage ansvar for egen læring. Det, som vi desværre også ser i disse tider, er elever, som må tage ansvar for egen fiasko.

Jeg arbejder med elever fra alle sociale lag. Taber vi elever fra alle lag – lige her på målstregen? JA, men desværre oplever jeg at størstedelen af de eleverne, som af den ene eller anden grund trækker skolestikke lige nu – er de dårligst stillede.

Når mor og far er veluddannet

Vi har skabt en FOLKEskole, hvor eleverne absolut ikke har de samme muligheder. Til afgangsprøverne i diverse fag – dansk, engelsk, tysk, kulturfagene, idræt og naturfag trækkes et emne – længe inden prøven.

Lur mig om det er letter at gå til naturfagsprøven, når mor er lærer og far er biolog – end når ens forældre er ufaglært.

Nytænkning

Hvad ville der ske i folkeskolen, hvis afgangsprøvernes tidspunkt gentænkes? Tænk om prøverne skulle gennemføres til jul og elevernes prøvekarakter skulle bruges til at søge videre i uddannelsessystemet. Så kunne de sidste måneder tilrettelægges med meningsfyldt undervisning for den enkelte elev alt efter, hvad de havde valgt efter sommerferien?

Vi kunne også opbygge et helt andet skolesystem – baseret på dannelse og kompetencer, i stedet for karakter, men det er en helt anden snak!