Folkeskolens naturfagsrådgiver

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Når lærerens faglige stolthed knækkes

Resultaterne af årets FP9-prøver lander i disse dage rundt på skolerne. Skriftlig biologi og geografi er landet her. Påvirkes lærer af prøveresultaterne? Eller er det bare en del af jobbet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Miguel de Ozarko

 

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Rystet, frustreret og opgivende

Den 9. årgang vi sender ud i verden i år, er den første, som har fået alt deres naturvidenskabelige undervisning efter de nye mål og nye prøveform. Deres skriftlige resultater er håbløse – specielt i biologi. Det er mit ansvar. Jeg er så fagligt stolt over mit fag, at karaktererne har slået mig noget ud. Det dårligste resultat mine elever har præsteret i de 10 år, jeg har haft afgangselever. Hvad kan man, som lærer gøre? Man bestemmer jo ikke selv, hvilke elever man har? Men burde alle elever ikke kunne opnå rimelige resultater efter 10 år i folkeskolen?

En af mine bedste kollegaer sagde til mig: ”Husk nu - det er bare et tal.” – Eller er det?

 

Prøvens indhold

I sidste uges blog skrev jeg bl.a. om det faglige niveau. Nu har jeg læst prøven og har ikke mange kommentarer. Men dog en enkelt refleksion – er det muligt at give vores elever den kernefaglighed, prøven kræver? – Når man lige tænker på timeantal i natur/teknologi og naturfagene i overbygningen, det stigende fokus på tværfaglighed, inklusion og spredningen blandt eleverne i deres faglige ståsted.

Prøver, resultater og omsætningstabeller kan ses her http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/fsk/2018.html

Hvis du er natur/tekniklærer, så er det værd at bruge tid på at læse prøverne igennem. Det er betydningsfuldt, at alle naturfagslærere ved, hvad slutmålet er.

Mundtlige prøver

På mandag begynder vi med mundtlige prøver – fire klasser over de næste uger. I bedste Nostradamus-stil vil jeg gerne forudsige, at karaktererne kommer til at fordele sig i begge ender af skalaen – ikke i midten …

De dygtigste elever og de dårligste elever, i min tid som lærer, skal aflægge prøve i juni. Den mundtlige prøve med fokus på tværfaglighed og kompetencer er en fest for de dygtige elever. De fordyber sig, søger nye viden og arbejder koncentreret – i hele perioden fra 1. april og frem til deres prøve. Den anden del af (mine) eleverne har spillet kort, set YouTube og været irriterede, når jeg har afbrudt dem.  Jeg har, som en ihærdig pitbullterrier, forsøgt at vejlede dem, opmuntre dem, hjælpe dem – men uden held…

Sidder tilbage med tanker om – er jeg en dårlig lærer, der ikke kan nå mine elever? Hvorfor kan jeg få nogle elever til at gå op i deres mundtlige prøve, mens andre er ligeglade?  Min faglige stolthed blev knækket, da jeg så de skriftlige karakter. Hvad mon der sker til første mundtlige prøve på mandag?

PS: Der er ingen tvivl om, at jeg ville ønske, at jeg var en hård hund. Eleverne er blevet undervist i det faglige stof og er tilbudt vejledning – så nu er det op til dem. Men jeg er bare ingen hård hund.

Powered by Labrador CMS