Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Når lærerens faglige stolthed knækkes
Resultaterne af årets FP9-prøver lander i disse dage rundt på skolerne. Skriftlig biologi og geografi er landet her. Påvirkes lærer af prøveresultaterne? Eller er det bare en del af jobbet?
Flickr/ Miguel de Ozarko
Rystet, frustreret og opgivende
Den 9. årgang vi sender ud i verden i år, er den første, som har fået alt deres naturvidenskabelige undervisning efter de nye mål og nye prøveform. Deres skriftlige resultater er håbløse – specielt i biologi. Det er mit ansvar. Jeg er så fagligt stolt over mit fag, at karaktererne har slået mig noget ud. Det dårligste resultat mine elever har præsteret i de 10 år, jeg har haft afgangselever. Hvad kan man, som lærer gøre? Man bestemmer jo ikke selv, hvilke elever man har? Men burde alle elever ikke kunne opnå rimelige resultater efter 10 år i folkeskolen?
En af mine bedste kollegaer sagde til mig: ”Husk nu - det er bare et tal.” – Eller er det?
Prøvens indhold
I sidste uges blog skrev jeg bl.a. om det faglige niveau. Nu har jeg læst prøven og har ikke mange kommentarer. Men dog en enkelt refleksion – er det muligt at give vores elever den kernefaglighed, prøven kræver? – Når man lige tænker på timeantal i natur/teknologi og naturfagene i overbygningen, det stigende fokus på tværfaglighed, inklusion og spredningen blandt eleverne i deres faglige ståsted.
Prøver, resultater og omsætningstabeller kan ses her http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/fsk/2018.html
Hvis du er natur/tekniklærer, så er det værd at bruge tid på at læse prøverne igennem. Det er betydningsfuldt, at alle naturfagslærere ved, hvad slutmålet er.
Mundtlige prøver
På mandag begynder vi med mundtlige prøver – fire klasser over de næste uger. I bedste Nostradamus-stil vil jeg gerne forudsige, at karaktererne kommer til at fordele sig i begge ender af skalaen – ikke i midten …
De dygtigste elever og de dårligste elever, i min tid som lærer, skal aflægge prøve i juni. Den mundtlige prøve med fokus på tværfaglighed og kompetencer er en fest for de dygtige elever. De fordyber sig, søger nye viden og arbejder koncentreret – i hele perioden fra 1. april og frem til deres prøve. Den anden del af (mine) eleverne har spillet kort, set YouTube og været irriterede, når jeg har afbrudt dem. Jeg har, som en ihærdig pitbullterrier, forsøgt at vejlede dem, opmuntre dem, hjælpe dem – men uden held…
Sidder tilbage med tanker om – er jeg en dårlig lærer, der ikke kan nå mine elever? Hvorfor kan jeg få nogle elever til at gå op i deres mundtlige prøve, mens andre er ligeglade? Min faglige stolthed blev knækket, da jeg så de skriftlige karakter. Hvad mon der sker til første mundtlige prøve på mandag?