Blog

Skrot- eller bedre (skrive)vaner

Om skrivesituationer og halve vinde ...

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år ved denne tid var der – heldigvis – stort fokus på prøven i skriftlig fremstilling. Både elever og lærere – og censorer ventede spændt på, hvilke skriftlige opgaver der kunne vælges imellem. Herligt med denne opmærksomhed!

Det, der desværre skete – for nogle, var, at de løb med halv vind.  De udtalte sig friskt og frejdigt om opgaverne uden overhovedet at have set dem. Fx skrev en lærer i en gruppe på Facebook noget i retning af: "De skulle skrive et julekort. Det er sgu da ikke en ordentlig opgave.” (frit citeret).

Nu var der i opgavesættet til 9. klasse skriftlig fremstilling maj 2018 slet ikke en opgave, der gik på at skrive et julekort. Faktisk tværtimod … For i en af opgaverne skulle eleverne ud fra en inspirationsvideo om Flugtkongen fra Horsens Statsfængsel skrive et brev i stedet for et julekort. Men debatten gik lystigt, for det der med julekortet, det var godt nok ikke i orden.

En kampagnefolder

Og nu et år senere har vi så balladen igen.  ”En kampagnefolder – den genre har vi da aldrig arbejdet med” og ”Kampagnefolder, det kunne jeg ikke en gang selv finde ud af at skrive” …

Halv vind … eller ej, så er det ikke en kampagnefolder, eleverne skal producere, men et tekst til en folder, der indgår i en kampagne, der skal motivere unge til at handle mere miljøbevidst i hverdagen. Opgaven hedder Skrald, skrot eller bedre vaner.

Jeg er helt sikker på, at alle elever har arbejdet med at skrive tekster – mange endda – rigtigt mange. Og ved prøven skal eleverne læse hele opgaven og sætte sig ind i den situation, som den aktuelle tekst indgår i, søge informationer på nettet om emnet – og så skrive teksten – til en kampagnefolder.  De øvrige kontekster i opgavesættet er en forlagsudgivelse med fiktionstekster, et magasin om gys, hvortil der skal skrives et essay og endelig et blogindlæg ud fra et Mads og Monopolet-dilemma.

Konteksten

Birgittes danskblog

Dansklærer, danskkonsulent og dansknørd. Forfatter, kursusinstruktør og beskikket censor. Blogger om dansklærerens opgaver og udfordringer og om de afsluttende prøver i dansk.

Forhåbentlig er eleverne undervist i at læse og forholde sig til mulighederne i de forskellige skrivekontekster, frem for blot at gribe et enkelt (genre)ord, og så gå i baglås.  Det skylder vi dem. Ikke mindst fordi de skal ”ud i virkeligheden” og både anvende, skrive og forholde sig til mange slags tekster, der indgår i mange forskellige skrivesituationer og først og fremmest skal fungere inden for den givne og aktuelle kontekst. Det forsøger prøven i skriftlig fremstilling at imitere, så eleverne møder naturlige og nuancerede skrivesituationer, der ikke alene er defineret ved og klemt ind i en genrefirkant.

Og nu glæder jeg mig så rigtigt meget til at læse mange elevers gode bud på tekster ud fra de forskellige skrivesituationer :-)