Blog
Skrot- eller bedre (skrive)vaner
Om skrivesituationer og halve vinde ...
Sidste år ved denne tid var der – heldigvis – stort fokus på prøven i skriftlig fremstilling. Både elever og lærere – og censorer ventede spændt på, hvilke skriftlige opgaver der kunne vælges imellem. Herligt med denne opmærksomhed!
Det, der desværre skete – for nogle, var, at de løb med halv vind. De udtalte sig friskt og frejdigt om opgaverne uden overhovedet at have set dem. Fx skrev en lærer i en gruppe på Facebook noget i retning af: "De skulle skrive et julekort. Det er sgu da ikke en ordentlig opgave.” (frit citeret).
Nu var der i opgavesættet til 9. klasse skriftlig fremstilling maj 2018 slet ikke en opgave, der gik på at skrive et julekort. Faktisk tværtimod … For i en af opgaverne skulle eleverne ud fra en inspirationsvideo om Flugtkongen fra Horsens Statsfængsel skrive et brev i stedet for et julekort. Men debatten gik lystigt, for det der med julekortet, det var godt nok ikke i orden.
En kampagnefolder
Og nu et år senere har vi så balladen igen. ”En kampagnefolder – den genre har vi da aldrig arbejdet med” og ”Kampagnefolder, det kunne jeg ikke en gang selv finde ud af at skrive” …
Halv vind … eller ej, så er det ikke en kampagnefolder, eleverne skal producere, men et tekst til en folder, der indgår i en kampagne, der skal motivere unge til at handle mere miljøbevidst i hverdagen. Opgaven hedder Skrald, skrot eller bedre vaner.
Jeg er helt sikker på, at alle elever har arbejdet med at skrive tekster – mange endda – rigtigt mange. Og ved prøven skal eleverne læse hele opgaven og sætte sig ind i den situation, som den aktuelle tekst indgår i, søge informationer på nettet om emnet – og så skrive teksten – til en kampagnefolder. De øvrige kontekster i opgavesættet er en forlagsudgivelse med fiktionstekster, et magasin om gys, hvortil der skal skrives et essay og endelig et blogindlæg ud fra et Mads og Monopolet-dilemma.
Konteksten
Forhåbentlig er eleverne undervist i at læse og forholde sig til mulighederne i de forskellige skrivekontekster, frem for blot at gribe et enkelt (genre)ord, og så gå i baglås. Det skylder vi dem. Ikke mindst fordi de skal ”ud i virkeligheden” og både anvende, skrive og forholde sig til mange slags tekster, der indgår i mange forskellige skrivesituationer og først og fremmest skal fungere inden for den givne og aktuelle kontekst. Det forsøger prøven i skriftlig fremstilling at imitere, så eleverne møder naturlige og nuancerede skrivesituationer, der ikke alene er defineret ved og klemt ind i en genrefirkant.
Og nu glæder jeg mig så rigtigt meget til at læse mange elevers gode bud på tekster ud fra de forskellige skrivesituationer :-)