Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Dansk mundtlig prøve: ”Lad nu eleverne finde deres egen tekst”

I vejledningen af eleven til den dansk mundtlige prøve kan det for flere lærere være vanskeligt at afveje, hvor meget de skal hjælpe. Lærerens personlige aktier i resultatet kan skabe et uhensigtsmæssigt dilemma, når elevernes selvstændighed skal sættes fri.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

I år skal jeg ikke have elever op i mundtlig dansk. Alligevel følger jeg med på diverse lukkede lærergrupper på de sociale medier. Der er mange kvalitative grupper med engagerede lærere, som glædeligt deler ud af f.eks. gode artikler, selvproducerede undervisningsmateriale og som også er behjælpelige med diverse svar på spørgemål fra lærere, der fører til prøve for første gang.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Siden midt i april har gruppens medlemmer kaldt meget på hjælp til den mundtlige prøve. Lærerne har efterspurgt hjælp til tekster i forhold til elevernes fordybelsesområder, men er det egentlig en lærers opgave?

En tråd i én af grupperne startede faktisk med ordene: ”Lad nu eleverne finde deres egen prøvetekst”.

Vi vil så gerne hjælpe vores elever godt på vej, men med det i baghovedet kan det være svært ikke at hjælpe for meget.

Elevernes udvikling i fokus

Kunsten her er at kunne slippe og fastholde samtidig. Slip din kontrol – og hold fast gennem vejledning og god rammesætning for eleven.

Det er så nemt at tabe hovedet og blot hjælpe, så det knager i værdigheden. De fleste lærere kan have vanskeligt ved at slippe elev-speederen, når de selv lægger navn til processen og skal føre op.

For klassens indsats afspejler vel lærerens evne til at formidle – ikke sandt?

Netop det pres kan være så umuligt at stå for – i hvert fald for en del lærere. Men vi må igennem det og skelne mellem vores plads i solen og elevernes udvikling.

For hvad lærer eleverne egentlig, hvis vi som en flok curlingforældre serverer det hele for dem?

Elevernes udvikling må stå over vores stolthed som lærere!