Folkeskolens danskrådgiver

Blog

FP9 ’iPRØVEN’ – Udfordringen ved brug af nettet (del 1)

Nu bliver der endelig åbnet for brugen af det famøse internet til afgangsprøven i skriftligt dansk, så hvordan får man klædt eleverne på, så de ikke bliver fanget i huller som afskrift, for dårlig kildekritik eller spildtid på nettet?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til maj 2017 ændres skriftlig fremstilling i dansk for FP9-eleverne. Den nye prøveform adskiller sig primært fra den traditionelle, ved at der (i en del af opgaverne) stilles krav om at anvende internettet. Eleverne skal klædes på til at gennemføre en målrettet og kritisk informationssøgning og samtidig anvende internettets muligheder bevidst og hensigtsmæssigt.

Opgaverne bliver en blanding af multimodale tekster, se billeder og filmklip, undersøge forskellige forhold og på den baggrund lave sin egen besvarelse.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Den største udfordring bliver adaptionen  Den fornemste opgave for mig som lærer bliver at klæde mine elever godt på til at besidde en kritisk tilgang til internettets væld af muligheder.

Der bliver fire selvstændige opgaver, hvor der er mulighed for anvendelse af internettet i skriveprocessen. Eleven skal som før vælge at skrive én af opgaverne, som på forskellig vis lægger op til, at vedkommende skriver på baggrund af noget, som skal undersøges. Det er altså i dette lys, at vurderingen af elevens brug af internettet skal foretages.

Fokus vil være på i hvilken grad mine elever formår at anvende den søgte information i egen skriftlig fremstilling.

Jeg skal lære mine elever at adaptere en tekst, så den bliver til deres egen – til deres sprog. Selvom fristelsen blot er et klik derfra. Dette gøres ved, at eleverne øves i at søge mod kernen af det læste, hvorefter det skrevne skal forblive i eget sprog og på eget niveau. Eleverne skal lære at lægge nettet væk, når de selv producerer, og de skal opøves i at nedfælde de pointer, de har fundet væsentlige.

Det kræver tilvænning, strategier og en masse forberedelse at klæde mine elever på til denne nye form. 

Dette er en nymoderne version af den kommunikationsform, de unge anvender i dag, og jeg er klart meget mere online end offline ved tanken om denne nye prøveform. 

Levende billeder, links samt generel multimodalitet er i min bog mere end velkommen i danskprøven.

Det er og bliver dog stadigvæk med hovedfokus på skriftligheden, at eleverne bliver vurderet – men denne gang kan de dog blive ’fanget i nettet’.

(Blog om kildekritik og spildtid på nettet kommer i del 2 og 3)