Folkeskolens danskrådgiver

Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Hvordan skal eleverne testes til sommer?

I morgen er der lovet en mere tydelig og klar udmelding fra undervisningsministeren ang. de kommende udvalgte afgangsprøver til sommer. Men er det helt utænkeligt, at jeg ’blot’ kommer til at teste sundhedsfagligt med en vatpind i stedet for siddende ved det grønne bord?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com/CollegeDegrees360

Med flere kommunalenedlukninger kan jeg ikke lade være med at stille mig selv det spørgsmål: ”Bliver min rolle som lærer udelukkende sundhedsfaglig, når vi taler testning af eleverne ved tilbagekomst – eller kommer jeg også til at skulle forholde mig til faglige test, afgangsprøven, i udskolingen til sommer?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Lige nu kender vi kun til udmeldingen om, at eleverne skal op i skriftlig dansk, mundtlig dansk, mundtlig engelsk og skriftlig matematik. Men lad os nu antage, at der kommer flere nedlukninger, flere skoler og måske endda flere kommuner bliver ramt. Hvad så? Kan man forestille sig, at der tænkes i andre scenarier end blot det, som lige nu er meldt ud?

Trivsel eller faglighed?

Når vi endelig må lukke dørene op for eleverne, så har vi ikke set dem i rigtig lang tid. Vi har en kæmpe opgave foran os i forhold til at tjekke op på, hvordan hvert enkelt individ har klaret den lange isolation derhjemme. Er det derfor realistisk og muligt både at påtage sig denne opgave, samtidig med at afgangsprøverne hænger foran os?

Kan det formodes, at der blot tænkes i at afvikle de skriftlige prøver, da det måske antages, at der har været mest fokus på den skriftlige del, set i lyset af den virtuelle undervisning?

Eller bliver scenariet måske, at alle prøver bliver aflyst, så al fokus udelukkende bliver rettet mod den gode trivsel?

Den vigtige almendannelse

Jeg blev oprigtig glad, da udmeldingen i sin tid kom angående de kommende afgangsprøver til sommer. Jeg anser det for en vigtig læring for eleverne at prøve kræfter med afgangsprøverne. Selvfølgelig skal der tages hensyn til eleverne ift. en speciel periode, som de har været ’udsat’ for, og de skal have en god oplevelse med at prøve at gå til prøve. For mig at se ligger der en vigtig viden om én selv, som er betydningsfuld at have med i bagagen, inden man kaster sig ud i ungdomsuddannelserne. Eksempelvis står flere 10. klasser nu med elever, der risikerer at få aflyst deres prøver for andet år i træk. Det er meget prøveerfaring at misse.

Jeg tror snart, at vi kan åbne dørene for vores afgangsklasser igen, og på trods af den store trivselsmæssige opgave så håber jeg, at der også bliver plads til værdifuld prøveerfaring for eleverne.

Jeg ser frem til udmeldingen i morgen…

Powered by Labrador CMS