Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Med fotografen i krig på Alinea.

Et nyt forløb på Alinea sender eleverne ud til verdens brændpunkter, hvor de dykker ned i pressefotoet og krigsfotografens arbejde. Spændende og givtigt nu, hvor de mundtlige prøver nærmer. Det er megen faglighed at hente.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pressefotoet som genre er et populært fordybelsesområde, der både kan anvendes smalt og bredt. Derfor har genren da også figureret på opgivelser landet over i en del år. Af samme grund er det også forfriskende, når der kommer nye forløb, der breder velkendte genrer yderlige ud.

”Fotografen og journalisten i krig” af Malene Dietz og Ulla Sauerberg tager afsæt i krigens billeder, og de følelser, som stærke pressefotos kan vække i beskueren. Jeg vil her lægge særlig vægt på, at de valgte billeder ganske vidst er barske, men dog overkommelige til folkeskolebrug efter min bedste overbevisning. Jeg har ofte været i tvivl om brugen af barskt indhold i undervisningen, og her synes jeg, at billederne er velvalgte og debatskabende uden at gå for langt. Vi har flygtningebørn herude i klasserne, og her skal man selvfølgelig være mere påpasselig, for nogle af billederne kan være meget tæt på disse børns oplevelser. 

De medfølgende opgaver lægger dog op til opbyggelig dialog en det enkelte billede, hvilket både uddyber og afmystificerer.

Elever ser glimt af virkeligheden.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

En stor fordel er, at eleverne præsenteres for relevante fagudtryk allerede i det første ud af i alt tre kapitler. Hermed er det faglige grundlag på plads, og uanset om der er tale om et førstegangsbekendtskab med genren eller en reminder her mod slutningen af niende klasse, som det er tilfældet hos mig, så har jeg som lærer mulighed for at stilladsere mine elevers viden om pressefotoet og dets konventioner. Her præsenteres eleverne også for viden om presseetik og moral i forhold til formidlingen af nyhedsindhold, og særligt interessant er det, at eleverne skal tage stilling til udvalgte billeder samt analysere årets pressefoto fra 2018. 

” Danmark er en krigsførende nation, og mange af verdens konflikter kommer tæt på. Nogle elever har forældre, som arbejder i Forsvaret og er eller kan blive sendt ud. Andre oplever, at den nye elev i klassen er flygtet fra krig…

(Uddrag fra lærervejledningen).

Forløbet er tværfagligt og kommer deraf vidt omkring. Eleverne møder pressefotografen Jan Grarup og dokumentaristen Daniel Ryge, og der lægges op til muligheden for at se filmen, ”Ser du månen, Daniel?” med det forbehold, at læreren vurderer, om indholdet er egnet til elevgruppen.

Mange gode undervisningsforløb dækker tværfagligt og i lærervejledningen perspektiveres til både historie, samfundsfag og billedkunst med links til konkrete forløb fra Alineas og Røde Kors, som har været samarbejdspartner på forløbet.

Skulle man i nærværende sammenhæng foreslå en forbedring, der vil komme lærerne i ottende og niende klasse til gavn, ville det være en præcis oversigt over forløbets billeder, som man kunne kopiere og smide ind i opgivelserne på Tabulex. Det ses på andre digitale portaler, og det er genialt, når der skal sendes opgivelser lige om lidt.