Pædagogik på kanten

Blog

Dansk pædagogik eksport til Afrika

Eksport af Drengeakademiets succes i Danmark til Togo i Vestafrika – er det muligt?

Publiceret Senest opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er på vej i et Air France fly til Togo i Vestafrika. Et lille land med omkring 8 mio. indbyggere klemt inde mellem Ghana og Benin.

Som i mange afrikanske lande har skolesystemet, hvad enten det er fransk eller engelsk inspireret, problemer med at fastholde eleverne i skolen. Ofte ender det i en del tilfælde med de såkaldte ”dropouts”, hvor de unge helt forlader skolen. En af forklaringerne kan være, at ”skolens” viden og færdigheder ikke er i overensstemmelse med de mere praktiske kompetencer, der skal til for at klare sig i det samfund de skal leve i bagefter. I Togo er skolesystemet opbygget efter fransk mønster.

Er det muligt at overføre?

Mit ærinde i Togo er at undersøge og følge Drengeakademiets første forsøg med eksport af deres redskaber, pædagogik og erfaringer til lande i Afrika. Er det muligt at overføre og støtte de nødvendige bestræbelser, der skal til for at få unge i arbejde efter endt uddannelse?

I forsøget i Togo er det private konsulentfirma IMPLEMENT, der driver Drengeakademiet gået sammen med en NGO, Børnefonden, der i forvejen har en solid basis med deres arbejde i flere lande i Vestafrika.

Kan eleverne flyttes?

Drengeakademiets koncept i Danmark er jo, at de gennem 14 dages intense workshops med accelerated læring og en god portion positiv psykologi får vendt drengenes mindset fra, at se sig selv, som uduelige med skolens arbejde, til at tro på sig selv, og ovenikøbet flytte deres egne grænser for boglig viden.

I Togo er det meningen at Børnefonden sammen med IMPLEMENT vil arbejde med lærerne på de lokale erhvervsskoler, for se om det senere, når de kommer tilbage på skolerne, vil flytte elevernes læring. Er det muligt at få eleverne flyttet, så de både bliver i stand til at tro mere på sig selv og senere med energi og engagement kan starte deres egen lille gesjæft, i stedet for at gå arbejdsløse rundt?

Høj ungdomsarbejdsløshed i Togo

Ifølge lokale kilder er ungdomsarbejdsløsheden i Togo for tiden mellem 40 – 50 %, for dem, der har fået en uddannelse. Her er slet ikke medregnet de mange unge i den uformelle sektor, der ikke har, eller ikke får gennemført en uddannelse.

Så der er virkelig behov for at tænke nyt, og prøve noget af.

Lad os i de kommende Blogs følge med i dette pilotprojekt.