Sponseret blog: Alinea

Sponseret blog

Tror vi, at vores børn og unge er født med et særligt digitalt DNA?

Børn og unge er ikke født med et særligt digitalt DNA. Sådan siger Ole Sejer Iversen, der er professor i Child-Computer Interaction på Aarhus Universitet, og som i flere år har argumenteret for, at teknologien er et grundvilkår i vores moderne liv. Og at vi derfor er forpligtede til at uddanne vores børn og unge til det liv og den verden, de skal ud og leve i.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men hvorfor er det så vigtigt? Fordi ingen af de professioner, vi har i dag, forbigås af den digitale forandring. Alle lige fra tandlægen, læreren og mekanikeren til juristen og landmanden har i dag en hverdag, som er påvirket af digitale teknologier.

Særligt os, der arbejder med uddannelse er nødt til at luge ud i forestillingerne om, at teknologi kun er et værktøj. Det er meget mere end det. Teknologi og it skubber til vores faglighed og har stor indflydelse på den pædagogiske praksis ude på skolerne.

Her hos os mærker vi det hver eneste dag. Hvordan teknologien er flyttet ind på alle niveauer i vores forlagshus. Og jeg mærker det i mit møde med lærere, elever, forfattere og forskere.

Alinea

Sammen med de allerdygtigste forskere og praktikere udgiver Alinea læremidler, der bidrager aktivt og målrettet til elevernes faglige udvikling fra første dag i nulte til sidste dag i niende. Alineas læremidler støtter læreren i at gennemføre en meningsfuld og relevant undervisning, og de bidrager med viden og inspiration, når der skal bringes nye metoder i spil og arbejdes med mål og evaluering. Alinea er en del af Egmont, som er Danmarks største mediekoncern og blandt andre omfatter forlaget Lindhardt og Ringhof, Carlsen, Akademiske Forlag og Nordisk Film. Egmont er en fond, som siden 1920 har støttet børn og unge med over 2,6 milliarder kroner.

Vi skal udvikle læremidler på andre måder. Vi skal undervise på andre måder, i nye læringsmiljøer. Og det handler ikke kun om at investere i chromebooks og tablets og nye systemer. Men i viden om, hvad teknologien kan bruges til pædagogisk og didaktisk.

Det er en proces at finde et relevant ståsted, hvor vi som forlag bruger det digitale didaktisk og pædagogisk meningsfuldt. Det er en konstant udvikling. Vi har altid insisteret på at anvende digitale muligheder i relevante sammenhænge – og at det skal give mening for brugerne at gøre dette eller hint digitalt … det er ikke en nem opgave, og vi lærer hele tiden.

Vi skal insistere på ikke kun at diskutere mobilfri skole og skærmtid. Lige nu er det nemlig meget vigtigere, at vi sætter tid af til refleksion og diskussioner om, hvad vi som medansvarlige omkring undervisning og børns læreprocesser vil med teknologien, så vi sammen kan blive klogere på, hvordan teknologien bruges aktivt til udvikling af det pædagogiske og didaktiske indhold.

Vi kommer ikke uden om teknologien, og forbud er næppe en holdbar strategi. Så i stedet for at halse efter teknologien, så lad os løbe med den.

Og så huske at tale om, at læreren stadig er den aller, aller vigtigste faktor for elevernes læring.

Heldigvis.

Er du blevet nysgerrig efter at høre mere om, hvordan andre skoler griber de digitale muligheder an?

Se webdokumentaren DEN DIGITALE SKOLE, hvor vi i tre afsnit følger de tre lærere Mads, Gitte og Kasper forholde sig til de digitale muligheder, der findes i skolen i dag. 

https://youtu.be/iouc18-Aee8

Se hele dokumentaren her