Anne Rosenskjold

Blog

Lærerne vender den anden kind til og KL det blinde øje!

”Smask”, sagde det! Og så fik læreren igen en flad af KL og alle hans venner. ”Vend den anden kind til! Spil død,” råbte Anders, ”for ellers tramper de dig helt synd og sammen.”

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Og ja, det er desværre nok, hvad der er foregået bag de lukkede døre. Anders Bondo og DLF har vitterligt fået det allerbedste igennem – på samme måde som en fugleunge må glæde sig over at være i live, hvis reden bliver væltet og alle omkring den bliver ædt. Simpelthen af den ene grund, at alternativet er værre.

Hvorfor?

Men helt ærligt! Hvor er det vildt og absurd og fuldstændig uforståeligt, at KL ikke har ønsket at lande en ordentlig aftale med lærerne. Det er efterhånden blevet tydeligt for enhver, at Folkeskolen styrtbløder i disse år, og i den grad trænger til hjælp. Alligevel vælger de at fastholde det stramme greb om lærerens hals i stedet for at løsne det og give plads til lidt luft. Det store spørgsmål er hvorfor? HVORFOR??

Er det en misforstået misundelse over lærerens tidligere frihed til at styre egen tid? Er det fordi, der sidder en modernisreingsstyrelse og ånder dem i nakken? Er det fordi, de ønsker at privatisere vores allesammens skole? Eller skyldes det simpelthen en kæmpe manglende tillid til, at lærerne ønsker at udføre deres arbejde godt nok?

Det er simpelthen så frustrerende ikke at vide, hvorfor de ønsker, at lærerne fortsat skal arbejde under en lov, der har forårsaget et så enormt stort frafald af lærere, en massiv elevflugt og et seriøst frustrerede arbejdsliv for de mange, der (heldigvis for vores børn) har valgt at blive.

Politik eller reelle forhandlinger?

Og ja, nu er der så nedsat en kommission, der skal rapportere og redegøre for alt det vi ved i forvejen!!

Anne Rosenskjold

Anne Rosenskjold var folkeskolelærer i 16 år, før hun forlod folkeskolen efter reformen og lov 409. I dag arbejder hun blandt andet som lærer på en friskole, skriver lærebøger og laver undervisningsfilm, giver foredrag om undervisning i religion og sidder med i Religionslærerforeningens bestyrelse.

Som manden/kvinden på gulvet kan det være svært at forstå, hvorfor man ikke bare tager udgangspunkt i alt det, der ligger lige foran næsen af én. Hvorfor læser man ikke bare de allerede skrevne rapporter, artikler, bøger, debatindlæg osv. osv. Er det fordi, der er gået politik i både ”aftalen” og skolereformen, og man derfor ikke bare kan rulle dem tilbage uden at visse personer bliver udstillet?

Ja, det er faktisk enormt trist at opleve, hvordan ganske få toppolitikere - med absolut ingen viden om eller interesse i børn eller undervisning - har fået lov til at underminere den danske folkeskole… og så på så kort tid! Og at de ikke bare er sluppet afsted med det, men har kunne bruge det på deres CV til at komme endnu højere op i systemet og besætte nogle endnu federe jobs, der klinger bedre end noget med børn og skole.

Sammenhold

Vigtigt er det dog, at lærerne stadig står sammen. Og det er faktisk det eneste positive jeg kan konkludere, når jeg kigger fem år tilbage – at lærerne er blevet en mere samlet gruppe, hvor man interesserer sig for, hvad der sker for hinanden på tværs af landet. Og hvor det for alvor er gået op for mig, hvor absolut nødvendigt det er med en fagforening. For tænk, hvis vi ikke havde haft dem til at kæmpe vores sag!!! Så var vi ikke bare blev kørt over, men trukket efter vognen og samtidigt hånet som en omgang dovne diderikker, der bare prøver på at slip’ for at lave noget.. behøver jeg at minde om KL’s kampagne tilbage i 2013?...

- Skal en lærer bruge mere end 5 timer om dagen uden for undervisningslokalet? Er 3 timer til undervisning nok? Og skal det fortsat være sådan, at en lærer skal bruge samme tid på at forberede en lektion i idræt som en lektion i samfundsfag?

- Spørgsmålene er så vigtige, at vi bliver nødt til at finde de rette svar. For børnenes skyld og for samfundets. Vi kan faktisk ikke være andet bekendt.

Jeg mangler ord…

Men netop derfor er det altså også vigtigt, at vi retter frustrationerne og vreden mod rette modtager. For på samme måde som det ikke er lærernes skyld, at de ikke længere kan levere den bedste undervisning, så er det altså heller ikke Anders’ og DLF’s skyld, at der ikke kunne landes en aftale om lærernes arbejdstid.

Skyd ulven

Jeg opfordrer derfor alle til at kigge opad, hvor mit gæt er, at ulven sidder – nemlig Moderniseringsstyrelsen, hvis eneste formål er at spare penge på de offentlige institutioner. Hvis vi kan få elimineret dén til næste runde, så tror jeg meget er vundet. Klik derfor på nedenstående link og sæt et kryds for, at den københavnske ulv skal væk.

Først da er der en reel chance for, at KL vil løsne grebet og DLF kan forhandle sig frem til en ordentlig arbejdstidsaftale.

For som KL sagde tilbage i 13: ”Vi kan ikke være andet bekendt.”

www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00958