Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Når virkeligheden overgår undervisningen

LejrSKOLE på Bornholm med 8.årgang. Dagene er pakket med oplevelser, som er skolerelateret. Inden turen har undervisningen bl.a. indeholdt vidensopbygning om Bornholm.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vidensopbygning i naturfag

En fagdag bliver brugt med 8.årgang til at opbygge viden og forståelse om Bornholm, inden vi rejser derover. Eleverne bliver gennem et lærerstyret slideshow introduceret til Bornholms tilblivelse, råstoffer, gnejs og granit, befolkning rater, erhvervstyper, økosystemer, flora og fauna, klipper og Østersøen. Herefter producer eleverne i grupper deres egen hjemmesider om Bornholm.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Her må lige indskydes – jeg er dybt imponeret over, hvordan unge mennesker kan transformere viden. Det de lige har hørt fra deres lærer, læst og set på filmklip bliver i løbet af få timer forvandlet til hjemmesider om Bornholm.

Reklamefilm for Nordbornholm

Turen går fra Gudhjem til Hammershus, Hammerhavnen og Opalsøen. Her er opgaven at skaffe filmklip og billeder til en reklamefilm om Nordbornholm. Det bliver historie, samfundsfag og naturfag, der smider i puljen til denne opgave. Eleverne går til opgaven med krum hals, og efter hjemkomsten er filmene blevet produceret. Her blev sprogfagene også brugt, for som eleverne sagde, der er jo mange turister på Bornholm. Så reklamefilmene indeholder både engelsk og tysk.

Danmarks smukkeste gåtur   

Vi gik fra Gudhjem til Bornholms kunstmuseum. Som en elev sagde på turen – dette er måske Danmarks smukkeste gåtur. Der blev snakket naturfag på gåturen, da naturen ændre sig hele tiden på denne strækning. Vi så på edderkopper ved Helligdomsklipperne. Herefter på guidede rundvisning på Bornholms kunstmuseum.  

Nu skulle vi til det vildest – og nok det jeg glædede mig mest til på turen. Vi tog rutebilen ud i intetheden og blev sat af på en vej ved Almindingen. Vi skulle på jagt – Bisonjagt …

Et døgn, to hold, tre dyr

Vi havde set tv-programmet fra Bornholm inden turen. Alle inkl. lærere var ENORMT begejstret for Bisonokserne. Kan vi se dem på Bornholm? Hurtigt fik jeg sagt ja (ville jo også gerne se dem)

Som Livingstone gennem Afrika

Nu stod vi så midt i Almindingen – Danmarks tredje største skov – og skulle finde en flok bisonokser. Vores bagkant var den sidste bus til Gudhjem. Min makker, (lidt heldigt han er nemlig født og opvokset på Bornholm) førte os dybt ind i Almindingen. Helt upædagogisk forlod vi stien og gik gennem adskillige skovtyper, højt græs, tæt vildnis og ledte efter lysninger, hvor bisonokserne måske befandt sig.

Virkeligheden overgik både tv-program og undervisning

Pludselig stod de der – ikke langt fra os. En hel flok med en lille kalv. Vi var euforiske, glade og oplevede en enorm fællesskabsfølelse – lige der midt i skoven.

Eftertanke

Tænk om oplevelser som denne kunne danne præcedens i folkeskolen. At dele oplevelse med unge mennesker handler om meget mere end bisonokser. Den handler om at tro på noget, fællesskab og fascination.

Tænk om der stadig var økonomi på alle skoler til at sende elever på lejrskole.

Tænk om dannelsen gennem oplevelser var en del af folkeskoleloven.

Tænk om ressourcerne var til at undervisningen kunne overgå virkeligheden …