Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Overskudsundervisning
Om 3 uger går eleverne på sommerferie. Vi fortsætter en uge mere uden eleverne. Hvilken stemning og moral er der på skolerne lige nu? Hvilke overvejelser gøres til næste skoleår? Kan det gode fra Corona-skolen tages med videre og måske endnu mere væsentligt – vil det blive taget med?
Juni måneden, solen skinner og mit bord er ikke fyldt med arbejde. Ingen bunker af opgaver, der skal rettes, eksamensmateriale der skal læses og ikke mindst ingen bunker i mit hoved af arbejde.
Hvordan lærere er blevet sendt tilbage på skolerne efter nedlukningen af skolen, er vidt forskellig. I de enkelte kommuner er opstarten af skolerne også uens. Dette er sikkert fint og gjort i en god mening. Dog kan jeg sige at de tre skoler, som vi er en del af på denne matrikel, har taklet opstarten temmelig forskelligt. Tankevækkende, måske ligefrem bemærkelsesværdigt.
Jeg er tilbage i almindeligt skema i overbygningen og reduceret timer på mellemtrinnet. Møderne er få og foregår hjemmefra på Google Meet. Sommerens eksamener og censorater er aflyste. Når vi er færdige med at undervise, skal vi for så vidt muligt gå hjem.
I mine år som lærer har mine skulder ikke været så sænket og overskuddet – både på arbejdet og privat været så stort. Jeg vil i år gå på ferie uden at skulle bruge den første uge på at finde mig selv, rydde bunkerne – både på bordet og hovedet.
Hvad med eleverne?
De elever jeg møder er i topform. De vasker hænder, går ud med de bolde, som vi har fået når den ekstra rengøringen kommer forbi og alle er i skole hver dag til tiden.
Hvorfor?
Fordi mellemtrins eleverne har korter skoledagen, mere pausetid og en lærer, som ikke er fokuseret og presset af Fælles Mål. Det emne vi skulle have haft lige nu, er droppet og i stedet arbejder vi med et virkelighedsnært forløb om ”Corona”. Jeg har simpelthen mere overskud i mit daglige virke som lærer, og det kommer jo eleverne tifoldigt igen.
Fordi overbygningseleverne har færre timer, da nogle fag ikke er på skemaet pt. De oplever ligeledes lærere med mere overskud. Jeg havde helt glemt, hvor stor en betydning mentalt overskud har på ens virke som lærer og menneske.
Stemningen og moralen på vores skole er god. Elevkonflikterne er få pga. forskuddet pauser og mere ”lebensraum”. Der er købt ”legesager” ind til eleverne, bolde, sjippetove, frisbee, kridt og kroketsæt. Sjovt at se, hvordan ALLE elever leger/spiller mere når ”legesagerne” er tilgængelige.
Tankevækkende, måske ligefrem bemærkelsesværdigt.
Næste skoleår
Hvad skal vi tage med fra Corona-tiden?
- Korter skoledage
- Møder på pc’en
- God hygiejne
- Mere rengøring
- Legesager til rådighed
- Forskudte pauser
Så er der jo lige presset fra Fælles Mål, hvordan vi kan fjerne det, har jeg ikke noget bud på.
De korter skoledage må vi blive ved med at kæmpe for. De kan være med til at forandre skolen til et sted, hvor elever og lærere atter har en dagligdag med overskud.
NB: Jeg ved godt, at der er lærere, der oplever denne tid helt anderledes, da Corona-skolen jo er vidt forskellig fra skole til skole. Men jeg tillader mig alligevel at skrive om min tid tilbage på skolen, og jeg håber inderligt, at der er andre, der har oplevet samme mængde overskud.